torsdag 25 juli 2024

Vad innebär det att vara stark i Herren i Efesierbrevet 6:10?

När aposteln Paulus börjar avsluta sitt brev till församlingen i Efesierna, gör han denna vädjan: "Till sist, var stark i Herren och i hans väldiga kraft Ef 6:10.” Ordet som här översatts med "var stark" betyder faktiskt "bli stärkt", som återges i den nya engelska översättningen: "Slutligen, stärk dig i Herren och i hans krafts styrka."

Paulus hade undervisat efesierna om Guds höga kallelse i Kristus Jesus och det liv som flödar därifrån. Han beskrev normerna för detta liv för troende individuellt, för gemenskap inom den kristna gemenskapen och för de mer intima familjerelationerna i hemmet. Slutligen påminde Paulus de troende om att det kristna livet innebär deltagande i en andlig kamp. Av egen erfarenhet visste aposteln att motståndet är verkligt och att krigsföringen är intensiv:

Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt. Ef 6:12–13.

Eftersom troende är engagerade i en pågående andlig kamp med mörkrets makter, kan de inte uthärda utan Guds kraft. Att vara stark i Herren och hans krafts kraft är avgörande för att leva ett segerrikt kristet liv.

För det första är det viktigt att förstå vad "var stark i Herren" inte betyder. På det ursprungliga grekiska språket är termen ett passivt röstverb som betyder "att göras mer kapabel eller duglig/skicklig för någon uppgift." Att vara stark i Herren innebär inte att bygga upp din egen styrka. Troende kan inte stärka sig själva i Herren; snarare måste de bemyndigas eller stärkas, som den grekiska rösten indikerar.

Nästa nyckel till att förstå vad det innebär att vara stark i Herren är apostelns användning av "i Herren" snarare än "med/vid Herren" eller "av Herren". Först när våra liv är placerade i Herren, i förening med honom, har vi den lämpliga kraften att övervinna fienden. Jesus sa:

Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. 5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra. Joh 15:4–5.

Den troendes bemyndigande kommer från att vara i Jesus. Förutom Honom kan vi ingenting göra, men i Kristus har vi till vårt förfogande all styrka av hans kraft. Genom Guds höga kallelse i Kristus Jesus gör Herrens kraft oss dugliga eller kapabla. Han stärker oss med allt vi behöver för varje uppgift. När han avslutar sitt brev till efesierna, går Paulus in i detalj om hur Herren utrustar oss för pågående andlig krigföring med Guds fulla vapenrustning (Ef 6:13–18).

Tidigare i Efesierbrevet hade Paulus bett att hans läsare skulle förstå och uppleva "vilken är den omätliga storheten av hans kraft med oss som tror, i enlighet med hans kraftfulla kraft. Han utövade denna makt i Kristus genom att uppväcka honom från de döda och sätta honom vid hans högra hand i himlen – långt över varje härskare och auktoritet, makt och herravälde och varje titel som ges, inte bara i denna tidsålder utan också i den komma. Och han lade allt under hans fötter och satte honom till huvud över allt för församlingen, som är hans kropp, fullheten av den som fyller allt på alla sätt” (Ef 1:19–23).

När Paulus uppmuntrar troende att "vara starka i Herren", kallar han dem till trofasthet - att förbli i Kristus och lita på Herrens kraft för allt i livet. Sann kristen styrka kommer från att inse vårt fullständiga beroende av Gud. Detta är vad Paulus menade när han skrev: Jag kan göra allt genom honom som styrker mig (ger mig kraft) Fil 4:13.

Ofta är vi starkast i Herren när vi verkar i den mänskliga svaghetens rike. Gud lät Satan plåga Paulus, men Guds syfte var att hålla Paulus ödmjuk och att visa sin makt i hans liv: ”Men Jesus sade till mig: 'Min nåd är tillräcklig för dig, ty min kraft fullbordas i svaghet. 'Därför kommer jag desto gladare att berömma mig över mina svagheter, så att Kristi kraft kan vila över mig 2 Kor 12:9.” Kristi kraft i den kristnes liv kan definieras som "kraft i svaghet", för Herrens nåd uppfattas endast i erkännande av vår svaghet.

Genom hela Bibeln njuter Gud av att visa sin makt i situationer där mänsklig styrka saknas (1 Sam 14:6–15; 1 Kor 1:27). När vi är svaga i oss själva är vi starka i Herren eftersom Guds styrka blir uppenbar: ”Ty han blev korsfäst i svaghet, men han lever i Guds kraft. Ty vi är också svaga i honom, men när vi handlar med dig ska vi leva med honom genom Guds kraft 2 Kor 13:4.” Att vara stark i Herren betyder att vara i andlig förening med Kristus. Först då kan vi uppleva både korsets svaghet och uppståndelsens kraft (Rom 6:5).

https://www.gotquestions.org/be-strong-in-the-Lord.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ska kristna avslöja fel i läran?

  Av Harry Ironside, översatt och inlagt med tillstånd från Lighthouse trails. Ofta framförs invändningar – även av såna som har en sund tro...