lördag 17 september 2022

Vad är "manifestering" och är det synd?

Jennifer Heeren Crosswalk.com contributing writer



Mina tillägg i brunt

Att manifestera betyder att få något att hända. New age-rörelsen kallar detta lagen om attraktion och det är tron att positiva eller negativa tankar för med sig positiva eller negativa upplevelser i ditt liv. Det står att tankar är energi; och energi kan locka liknande energier till sig själv eftersom det finns ett attraktivt magnetiskt mönster till universum.

Manifestering är inspirerad av olika filosofiska traditioner: Hermeticism, New England transcendentalism, specifika verser i Bibeln och hinduism.

(Hermetism är en religiös-filosofisk lära som hävdar att dess rötter går tillbaka till senantikens helleniserade Egypten. Den går i grunden ut på att hela världsalltet stammar från en gudomlig singularitet från vilken verkligheten utgrenar sig i ett antal nivåer av successivt ökande diversifiering.

Transcendentalism var en amerikansk litterär och filosofisk rörelse som hade sin storhetstid mellan åren 1836 och 1860 med centrum i Bostonområdet, speciellt i den lilla staden Concord.)

Huvudtanken är att det du fokuserar på, oavsett om det är bra eller dåligt, kommer till dig och makten ligger i dina händer. Du kan skapa saker i ditt liv.

Filosofin ignorerar det faktum att Gud skapade allt (1 Mos 1) och att han till och med skapade dig i din moders sköte (Ps 139:13-14). I honom skapades allt: det som är i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga... allt har skapats genom honom och för honom (Kol 1:16).











Är manifestera en synd? Hur är det med Guds suveränitet?

Att tro på attraktionslagen eller att manifestera dina önskningar, leder till att du tror att du är din egen gud. Att manifestera är att skapa din egen verklighet.

Men hur är det med Guds suveränitet? Vår Gud är i himlen; Han gör vad som helst som behagar honom (Ps 115:3). Många är planerna i en människas hjärta, men det är Herrens avsikt som råder (Ordspr 19:21). Vi kan göra våra planer, men Herren bestämmer våra steg (Ordspr 16:9).

Hur du lever ditt liv visar vem som sitter på tronen – du eller Gud. Synden med att manifestera är när vi försöker vara som Gud.

Attraktionslagen använder ofta meditation och mantran för att uppnå ett mål. Ordet mantra kommer från hinduismen och betyder också en mystisk formel för åkallan. Åkallan är en handling att begära hjälp.

Om du är frestad att falla in i detta, fråga dig själv vem du ber om hjälp från. I slutändan finns det bara två källor till "hjälp" att anropa - Gud eller fienden. De två maktkrafterna i den här världen är goda och onda. Det finns inget däremellan.

En ökänd bok om en mystisk hemlighet berättar för människor att använda ockulta metoder för att förverkliga sina önskningar. Det står att du kan attrahera det du vill genom att fokusera starkt på det. Det finns inget hemligt med denna hemlighet.

Det är den äldsta frestelsen. Frestelsen att bli som Gud (1 Mos 3:5).
Att manifestera uppmuntrar att gå så långt in i att fatta dina egna beslut att du försöker vara ditt eget livs gud – så att du kan få vad du vill när du vill ha det.

Satan strövar runt som ett rytande lejon. Vi måste vara vaksamma och lyssna efter Guds röst. Om du behöver hjälp med att urskilja Guds röst i ditt liv just nu, ladda ner vår GRATIS 30-dagars bönguide för att urskilja Guds röst i ditt liv för att komma igång.

Lite sanning blandas in i manifestera praktiseringen.

Som nämnts i första stycket, lutar manifestera sig på några handplockade skrifter från Bibeln. Dessa små bitar av sanning verkar ge praktiken trovärdighet.

(Under följer andra verser som används.)

Gud ger oss goda gåvor.

Jak 1:17 Varje god gåva och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusets Fader. Hos honom finns ingen förändring eller växling mellan ljus och mörker.

Han svarar på bön.

1 Joh 5:14-15 Detta är den förtröstan som vi har till honom, att om vi ber om något efter hans vilja, så hör han oss. Och om vi vet att han hör oss vad vi än ber om, så vet vi att vi har det som vi bett honom om.

Det är bra att ha en vision för sitt liv. Trots allt…

Jer 29:11 Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att giva eder en framtid och ett hopp.

Att räkna och visualisera dina välsignelser är bra.

Ps 103:2 Lova HERREN, min själ, och förgät icke vad gott han har gjort,

Det är bra att tänka på positiva och bra saker.

Fil 4:8 För övrigt, bröder, allt som är sant, allt som är värt aktning, allt som är rätt, allt som är rent, allt som är värt att älska, allt som är lovvärt, och om det finns någon dygd och något som förtjänar att prisas, tänk på det.

Dessa idéer är alla vacker visdom från skrifterna. Jag borde ta mina tankar till fånga, särskilt de negativa, och ersätta dem så mycket som möjligt med positiva tankar. Men det betyder inte att jag kan få saker att hända bara genom att tänka på dem. Däremot kan jag be till Gud att få saker att hända för mig.












Vi vet inte vad som är bäst

Jag vet inte alltid vad som är bra för mig. Jag behöver Guds input. Gud är större än mitt hjärta och mina önskemål. Han vet vad som är riktigt bra för mig och vad som inte är det. Bara för att jag vill ha något betyder det inte att det är bra för mig.

Jag kan be honom om vad jag vill, men han ger mig oändligt mycket mer än jag någonsin kan be, tänka eller föreställa mig (Ef 3:20). Åh, hur stor är Guds rikedom och vishet och kunskap! Hur omöjligt är det för mig att förstå hans beslut och hans vägar (Rom 11:33)!

Jag måste lämna utrymme för Guds suveränitet att regera i mitt liv. Jag borde ha tro på många möjligheter, men Guds suveränitet råder över min tro och mina ansträngningar. Jag ber. Han regisserar. Det är så det ska vara.

Inte jag frågar och han gör allt som jag vill.

Hur är det med Tro?

Du kanske undrar, säger inte Bibeln något om att om du har tro och inte tvivlar, kommer du att få det du ber om?

Ja, i Matt 21:21-22 sa Jesus: ”Jag säger dig sanningen, om du har tro och inte tvivlar kan du göra saker som detta och mycket mer. Du kan till och med säga till detta berg: 'Må du lyftas upp och kastas i havet', och det kommer att ske. Du kan be om vad som helst, och om du har tro kommer du att få det.”

(Skriften måste alltid läsas i de tre sammanhangen, och denna vers och den som är likadan i Mark, behöver ses i ljuset från Joh 15:7, Luk 22:42, Jak 4:2-3 bl.a.)

Jesus älskar att vi ska ha tro och lägga våra tvivel åt sidan. Och vi kan göra mycket mer än vi tror att vi kan. Våra tvivel står i vägen. Det kan vara vad Jesus menade. Tvivel späder på vår tro och hindrar oss från att leva helhjärtat för Gud.

Vi bör vara säkra på att vår tro är enbart på Gud, inte ha en delad lojalitet mellan Gud och något annat (Jak 1:6-8). Men Guds övergripande vilja segrar över våra böner – även när vi uppriktigt ber dem i tro. Det kan hjälpa att läsa Jakob 4:2–3 efter att du läst Matt 21:21–22.

Jak 4:2–3 Ni har begär, men får inget, ni dödar och är avundsjuka, men vinner inget, ni strider och för krig, men ni har inget, därför att ni inte ber. Ni ber och får inget, därför att ni ber illa, för att slösa bort det på era njutningar.

Gud älskar att ge oss goda gåvor, men ännu viktigare än så vill han komma till våra motiv för varför vi vill ha något. Han kommer förmodligen inte att ge oss något bara för att alla andra har det. Han gjorde dig till en individ med dina egna specifika önskemål och behov. Han vet vad som är bäst för dig. Du kan be honom om vad som helst men han kommer att ge dig det du verkligen behöver. Han gjorde himlen och jorden; ingenting är för svårt för honom (Jer 32:17).











Lägg tonvikten på Gud, inte dig själv

Det är bra att sätta upp mål för ditt liv, så att du har något att sikta på. Det är också bra att ha några inspirerande symboler för att påminna dig om att vara stark och aldrig ge upp. Men det här är långt ifrån att föreställa sig något, meditera på det och få det att hända.

Manifestation och attraktionslagarna säger att om du koncentrerar dig mycket på något så kommer du att få det. Du förlitar dig enbart på vad du vill. Tonvikten ligger på dig och inte på Gud.

Om du vet vad som är bäst, var var du då när Gud lade jordens grund? När han bestämde dess dimensioner (Job 38:4-5)? Ödmjukhet är alltid den bästa vägen. Då kan du först söka Guds rike och de andra sakerna du vill ha kan läggas till senare.

Bönen uppmanar Gud att ge mig urskiljning om huruvida det jag vill är bra för mig eller inte. Om din första tanke när du får något är "Wow! Jag gjorde det!” – då försöker du förmodligen manifestera saker. Om din första tanke å andra sidan är "Tack, Gud!" - ber du förmodligen ödmjukt.



Var försiktig med världsliga vägar som smyger sig in i kyrkan

Ibland hör du till och med kristna använda termen manifestera, eller en annan fras som liknar den — Nämn det och kräv det, Tro det och ta emot det, etc.

Det är inget fel med vissa positiva uttalanden, men att säga saker du vill om och om igen kan fungera som en magisk besvärjelse. Du kan inte blanda kristendom med new age-filosofier. En är av Gud och en är av världen.

Varför skulle du behöva tro på Gud överhuvudtaget om du kan skapa ditt eget öde? Att manifestera ger ära till oss istället för Gud och Gud kommer inte att överlämna sin ära till någon annan (Jes 42:8).

Too much emphasis on self is in direct opposition to what God calls us to do. Jesus told us to deny ourselves, take up our cross, and follow Him (Matthew 16:24).

För mycket betoning på jaget står i direkt motsats till vad Gud kallar oss att göra. Jesus sa till oss att förneka oss själva, ta upp vårt kors och följa honom (Matt 16:24).



Var försiktig med att få vad du vill

Det sista skälet till att inte utöva manifesterande (eller attraktionslagen) är för att det kan fungera! Du kan faktiskt få vad du vill. Men är dessa resultat från Gud eller någon annan källa? Det kanske fungerar, men det betyder inte att det är av Gud.

Var mycket försiktig med vilken kraft du kallar på. Om det går emot Skriften är det definitivt inte Gud. Att manifestera uppmanar fel ande att få vad jag vill ha och att uppmana fel andar är trolldom. Trolldom är ett försök att kringgå Guds visdom och makt. Och trolldom är avskyvärt för Gud (5 Mos 18:10-12). Fly från allt som liknar trolldom.

Be istället att Gud ska ge dig goda gåvor. Be honom att ge dig en vision för ditt liv. Tänk positivt på ditt liv och din framtid. Framför allt, fortsätt att försöka lära känna Gud på nära håll. Bibeln ger dig massor av visdom för att stödja dessa idéer. Du behöver inte gå till någon annan källa.

Må han uppfylla ditt hjärtas önskningar och få dina planer att lyckas. Ps 20:4 Sv 1917 Han give dig vad ditt hjärta begär och fullborde alla dina rådslag

Jennifer Heeren älskar att skriva och vill leva på ett sådant sätt att människor uppmuntras av hennes skrivande och hennes attityd. Hon älskar att skriva hängivna artiklar och berättelser som ger människor hopp och uppmuntran.


Hennes kopp är alltid minst halvfull, även när omständigheterna inte är idealiska. Hon bidrar regelbundet till Crosswalk. Hennes debutroman finns tillgänglig på Amazon. Hon bor nära Atlanta, Georgia med sin man. Besök henne på hennes webbplats och / eller Facebook.



https://www.crosswalk.com/faith/spiritual-life/what-is-manifesting-and-is-it-christian.html





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...