fredag 23 september 2022

Vad handlar enhet om i New Age?

 Jag hittar ingen artikel att översätta om detta, så jag får göra så gott jag kan på egen hand. Hittade några bilder med enhetens fem principer, vilka jag ska använda mig av och försöka reda ut begreppen.













Enhetens fem principer enligt New Age

1. Gud är alltid i allting god och verksam i allt, överallt. Det finns bara en kraft och en närvaro som universum och som mitt liv, Gud den gode.

Bibeln säger att Gud hjälparen (den Helige Ande) är i alla de som tror på Jesus. Men Gud är inte i allting som är skapat, d.v.s. Han är inte i djuren, växterna, naturen. Han finns där och övervakar skapelsen, men är inte i själva skapelsen.

Joh 14:16 Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare, för att han ska vara hos er för alltid, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot, eftersom den inte ser honom och inte känner honom. Men ni känner honom, eftersom han förblir hos er och ska vara i er.



2. Jag är naturligt bra eftersom Guds gudomlighet finns i mig och i alla andra.
Vår essens är Gud, därför är vi goda till vår natur. Detta Guds väsen uttrycktes fullt ut i Jesus, Kristus.

Bibeln säger oss att vi inte är bra.

Joh 8:41-45 Ni gör er faders gärningar. Då sa de till honom: Vi är inte födda i äktenskapsbrott. Vi har bara en Fader: Gud. Jesus sa till dem: Om Gud vore er Fader, skulle ni älska mig, eftersom jag har utgått och kommit från Gud. Jag har inte heller kommit av mig själv, utan han har sänt mig. Varför förstår ni inte mitt tal? Därför att ni inte kan höra mitt ord. Ni är av djävulen, er far, och vad er far har begär till, det vill ni göra. Han var en mördare från början, och i sanningen står han inte, eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, därför att han är en lögnare och dess fader.

Våra hjärtan är obotligt onda och bedrägliga. Ingen rättfärdig finns och om vi inte är rättfärdiga så kan vi näppeligen vara goda i Guds ögon.

Jer 17:9 Bedrägligare än allt annat är hjärtat, det är obotligt sjukt. Vem kan förstå det?

Ps 14:1 Dårarna säga i sina hjärtan: »Det finnes ingen Gud.» Fördärv och styggelse är deras verk; ingen finnes, som gör vad gott är.

Rom 3:10 Ingen rättfärdig finns, inte en enda.

Jesus var och är, Guds enfödda son, Han är vägen sanningen och livet, och ingen som inte tror på Honom kommer komma till Gud.

Matt 3:16-17 Och när Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet, och se, då öppnades himlarna för honom, och han såg Guds Ande sänka sig ner som en duva och komma över honom. Och se, en röst från himlen sa: Denne är min älskade Son. I honom har jag ett gott behag.

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.

Joh 14:6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.



3. Jag skapar mina upplevelser genom vad jag väljer att tänka och vad jag känner och tror. Vi är medskapare med Gud, och skapar verklighet genom tankar i åtanke.

Här kommer läran att vi är små gudar i oss själva in. Men vi är inte små gudar (läs mer här; https://monalola62.blogspot.com/2022/09/ar-vi-sma-gudar-eller-mini-gudar.html) Inte heller är vi medskapare med Gud. Vi fanns inte till i tidens begynnelse, vi är inte eviga varelser på det sättet att vi funnits i evighet. Evigheten är nedlagd i oss, vilket är en helt annan sak.

Pred.3:11 Allt har han gjort skönt för sin tid, ja, han har ock lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så, att de icke förmå att till fullo, ifrån begynnelsen intill änden, fatta det verk som Gud har gjort.

Det vi tänker, känner och tror, kan komma från oss själva och fienden, i synnerhet om vi inte är fast förankrade i Guds ord. Vår vilja ska vara överensstämmande med Guds vilja. Det är för vår säkerhet.

Rom 12:2 Och anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom ert sinnes förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds goda, välbehagliga och fullkomliga vilja.

Ordspr 4:23 Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty därifrån utgår livet.

Ordspr 28:26 Den som förlitar sig på sitt förstånd, han är en dåre; men den som vandrar i vishet, han bliver hulpen.

Ordspr 26:28 En lögnaktig tunga hatar dem hon har krossat, och en hal mun kommer fall åstad.



4. Genom bekräftelse-bön och meditation får jag kontakt med Gud och tar fram det goda i mitt liv. Genom bön och meditation anpassar vi vårt hjärta-sinne med Gud. Förnekelser och bekräftelser är verktyg vi använder.

Bekräftelse-bön handlar om att be ut bra saker över dig själv, och sedan använda förnekelser angående det negativa så det inte kan komma in och störa eller förstöra flödet hos det positiva.

Eftersom vi inte kan skapa någonting av allt det som sker, utan allting är snarare helt och hållet utom vår kontroll, så är svaret; Nej, detta är ingenting som vi kristna ska hålla på med. Mer finns här; (https://vilketevilket.blogspot.com/2022/09/bekraftelse-bon-ar-det-bibliskt.)



5. Jag gör och lever / ger mitt bästa genom att leva den sanning jag vet. Jag gör skillnad! Genom tankar, ord och handlingar lever vi den sanning vi vet.

Våra tankar och ord kan inte förändra våra omständigheter, eftersom vi inte kan skapa någonting själva. Däremot så mår vi själva bättre om vi tackar Gud i alla livets förhållanden.

Men sanningen är Jesus Kristus som dog för våra liv. Den riktiga sanningen hänger inte löst – där varje persons sanning är sanning. Så fungerar det inte för den som tror.

Ps 119:160 Summan av ditt (Guds) ord är sanning.

Ps 119:105 Ditt (Guds) ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...