fredag 23 september 2022

Bekräftelse-bön är det bibliskt?



Den bild jag valt tycker jag säger allting som behöver sägas. Men låt mig börja med hur skaparen av detta ser på det hela.

(källor: https://www.talentedladiesclub.com/articles/why-affirmations-work-and-how-to-use-them-to-achieve-success/;

https://www.thepositiveencourager.global/c-emile-coue-power-positive-autosuggestion/ )

Affirmationens historia.

Affirmationernas = Bekräftelsernas” fader anses av många vara den franske psykologen och ”farmaceuten = Apotekaren” Emile Coue 1857-1926. I början av 1900-talet märkte Coue att när han berättade för sina patienter hur effektiv en dryck var när han gav den till dem, blev resultaten mycket bättre än om han inte sa något.

Han började studera hypnos när han insåg att idéer som upptar våra sinnen uteslutande blir verklighet. Från detta utvecklade han en sorts själv-hypnos som han kallade för ”auto förslag / antydan”. Han började be sina patienter att upprepa orden; , på alla sätt, varje dag, blir jag bättre och bättre.

Detta ledde till att han producerade boken ”Self Mastery Through Conscious Autosuggestion = Självbehärskning genom medvetenhet”, som publicerades i Storbritannien 1920 och USA 1922. Coué-metoden betonade lagen om koncentrerad uppmärksamhet. Lagen säger att:

Närhelst uppmärksamheten koncentreras på en idé om och om igen, tenderar den spontant att förverkliga sig själv. Coué trodde att varje person hade lösningen på sina egna problem med sig. Han sa:

"Du har i dig redskapet för ditt botemedel."

Detta kan uppnås genom processen med autosuggestion – ibland kallad tillämpad konditionering. Under loppet av sitt livsverk uppnådde Coue många anmärkningsvärda botemedel med sina tekniker - men han misslyckades också.

Du förstår att Coue upptäckte att hans metoder inte fungerade om hans patienter gjorde en oberoende bedömning av deras bekräftelse, och han drog slutsatsen att du verkligen behövde tro på vad du sa för att det skulle bli verklighet.

Och det är stötestenen när det kommer till affirmationer. Det är väldigt bra att säga positiva saker till sig själv. Men även om du kan upprepa ditt valda mantra varje dag (religiöst) kan du inte lura dig själv – och du måste verkligen, verkligen tro på det du bekräftat för att det ska ske.

För att ge dig en uppfattning om några dåligt valda affirmationer, se dessa exempel:
"Jag är supermodell smal och tonad" kommer inte att fungera när spegeln säger att du är överviktig för du har inte varit på gymmet på flera år.

"Jag driver ett framgångsrikt multinationellt företag, kommer inte att övertyga ditt undermedvetna när din huvudsakliga sysselsättning under arbetsveckan är att titta på TV på dagtid.

"Jag är rik utöver mina vildaste drömmar, kommer förmodligen inte att vara sant om du kämpar för att betala dina hushållsräkningar och inte har haft råd med några nya kläder på månader kanske rent av år.

Faran med att välja en bekräftelse som är så oförenlig med hur du är eller känner dig just nu, är att den faktiskt kan förlama dig till att göra motsatsen till vad du tänkt dig. Och istället för att känna dig mer bemyndigad och vidta positiva åtgärder mot ditt önskade tillstånd, ger du istället upp, eftersom det du vill vara är så långt borta, att du aldrig kommer nå dit.



Bekräftelse-bön

(källor; https://en.wikipedia.org/wiki/Affirmative_prayer;

https://en.wikipedia.org/wiki/Affirmations_(New_Age))

Bekräftande bön är en form av bön eller en metafysisk teknik som fokuserar på ett positivt resultat snarare än en negativ situation. Till exempel ska en person som upplever någon form av sjukdom fokusera bönen på det önskade tillståndet av perfekt hälsa och bekräfta denna önskade avsikt "som om det redan hänt" snarare än att identifiera sjukdomen och sedan be Gud om hjälp att eliminera den.

Bekräftande bön kallar utövare av religions-vetenskap också för "religiös sinnesbehandling" eller ”Sinnets vetenskap”. 1927 grundades religions-vetenskapen av Ernest Holmes (1887-1960). Det är en andlig, filosofisk och metafysisk religiös rörelse. (källa; https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_Science)

Bekräftande bön med ett kristet tema är en central praxis i ”Unity School of Christianity = Kristendomens enhetsskola”, vilket inte alls är kristet.

Bekräftelser i New Thought och New Age-terminologi hänvisar främst till utövandet av positivt tänkande och självförstärkning – vilket främjar en övertygelse om att "en positiv mental attityd som stöds av affirmationer kommer att nå framgång i vad som helst. Mer specifikt är det en bekräftelse på ett noggrant formaterat uttalande som bör upprepas för en själv och skrivas ner ofta. För att affirmationer ska vara effektiva sägs det att de måste vara närvarande, positiva, personliga och specifika.

Här ser vi också effekten från ”New Thought = Ny Tanke” tankesätt, vilket senare har letat sig in i ”New Age = Ny Era”, ”Trosrörelsen = TR” och ”Nya Apostoliska Reformationen = NAR”.

Vi kan skapa det som vi tänker och talar ut, är hela grundidén bakom detta. Vi behöver inge Gud, för vi kan själva åstadkomma det som vi behöver hjälp med.

Bekräftelse-bön handlar om att be ut bra saker över dig själv, och sedan använda förnekelser angående det negativa så det inte kan komma in och störa eller förstöra flödet hos det positiva.

Från det så kallade ”kristna” sättet att använda sig av positiva bekräftelser eller bekräftelse-bön;

* Gud har gett mig den här dagen, så jag ska glädjas

* Gud är och gör alltid endast det som är gott, så Gud har bara goda saker för mig idag.

* Gud går före mig och med mig i allt jag gör idag.

* Gud älskar mig mer än jag kan tro och tänka.

* Jag kan göra hårda och tuffa saker för Gud ger mig styrka. o.s.v.

Sedan läggar man till meditation på dessa positiva saker, på så sätt får man kontakt med Gud och det goda kan hända i ens liv. En anpassning som det står, med vårt sinne och hjärta till det vi bekräftar och mediterar över - över oss själva. Så att det som vi talar ut påverkar vår omgivning så det blir som vi sagt. På samma sätt så förnekar vi det som inte kommer påverka vår dag på ett bra sätt, så att det inte kan förstöra för oss. Men är det korrekt enligt bibeln?

För en kristen ska bibeln vara nog.

2 Tim 4:2-4 Predika ordet, var redo i tid och otid, överbevisa, tillrättavisa, förmana med mycket tålamod och undervisning. 3För den tid ska komma, då de inte ska tåla den sunda läran, utan efter sina egna begär ska de samla åt sig lärare, allteftersom det kliar dem i öronen, 4 och vända sina öron från sanningen och vända sig till myter.

Detta är tillägg till skriften;

5 Mos 4:2 Ni ska inte lägga något till det som jag befaller er och inte ta något därifrån utan hålla Herren er Guds bud som jag ger er. 

5 Mos 12:32 Allt som jag befaller er ska ni vara noga med att följa. Du ska inte lägga något till det och inte ta något därifrån.

Värre ändå detta är en blandning. Och vi är inte tillåtna att ta in saker från andra källor och blanda in det i vår tro på Gud.

3 Mos 18:1-4 Herren talade till Mose. Han sade: Säg till Israels barn: Jag är HERREN er Gud. Ni ska inte göra som de gör i Egyptens land, där ni har bott. Inte heller ska ni göra som de gör i Kanaans land, dit jag vill föra er. Ni ska inte vandra efter deras stadgar. Mina domslut ska ni följa och mina stadgar ska ni handla noggrant efter. Jag är Herren er Gud. Ni ska hålla fast vid mina stadgar och lagar, för den människa som följer dem ska leva genom dem. Jag är Herren.

5 Mos 18;9-13 När du kommer in i det land som Herren din Gud ger dig, ska du inte lära dig att handla enligt dessa folks avskyvärda seder. Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som utövar magi och ingen som söker råd hos de döda. Avskyvärd för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana vidrigheters skull fördriver Herren din Gud dem för dig. Du ska vara fullkomlig inför Herren din Gud.

Så hur bra och positivt det än kan låta om det är från en annan källa, vilket detta är, så kan vi inte blanda in det. Här finns helt klart en tanke i bakgrunden som tyder på att vi kan hela oss själva genom att tanka och tala ut positiva saker. Vi är inte små gudar och vi kan inte skapa någonting alls med våra tankar och ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...