fredag 26 april 2024

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande

översatt och inlagt med tillstånd

Namnet Theofostisk finns kvar. Men istället för ”TheoPhostic Counseling TeoFostisk rådgivning”, som det ursprungligen hette, och ”Theophostic Ministry = Teofostisk tjänst”, till vilket det utvecklades, är det nya namnet ”Theophostic Prayer Ministry = TPM = Teofostisk bönministerie”. Dr Ed Smith, upphovsmannen till TPM, beskriver sitt system som "bön, inte rådgivning."

Varje tjänst som tar ut en avgift för bön är obiblisk. Därför hoppas vi att TPM utövare aldrig skulle ha tagit ut en avgift för bön tidigare och att Smith skulle behöva vara emot att någon tar ut en avgift vare sig då eller nu, inklusive han själv, när han använder sitt TPM system. Om han faktiskt har debiterat folk för bön och/eller hänvisat klienter till någon som tar ut en avgift för bön, skulle han vara oerhört obiblisk.

Trots namnbytena innehåller Smiths teofostiska system fortfarande alla fel som vi räknar upp i vår bok ”TheoPhostic Counseling = TeoFostisk rådgivning: Divine Revelation or Psychoheresy = Gudomlig uppenbarelse eller Psykiskt kätteri”? Denna konstgjorda kombination av psykoterapi (känd och praktiserad av dess grundare, Dr. Ed Smith) och stympade bibelverser (för att passa hans teofostiska konstigheter) är ett utmärkt exempel på psykiskt kätteri.

När man läser Smiths skrifter lägger man ofta märke till hans unika tolkning av Skriften för att stödja hans teofostiska idé. Smiths "bönetjänst" är problemcentrerad, med den primära tonvikten på problem i tidiga livet, och därför beroende av att felaktigt minnas som han oansvarigt ignorerar.

Smith hävdar att kunna lägga vårt förflutna bakom oss "har en mycket låg framgångsfrekvens." Hans påstående är inte baserat på vetenskaplig forskning, utan enbart på hans egna åsikt. Smith ger det tydliga intrycket att om han tror att något är sant så måste det vara sant. Men han ger aldrig forskningsbevis för sådana uttalanden.

Vetenskaplig forskning är tydlig i denna fråga om huruvida det är nödvändigt att ens referera till det förflutna i rådgivningen. Vetenskaplig forskning visar att det inte finns någon fördel med rådgivning som beror på det förflutna framför rådgivning som undviker det (se ”Handbook of Psychotherapy and Behaviour Change = Handbok om psykoterapi och beteendeförändring”). Till exempel är en av de nuvarande och ofta använda metoderna kognitiv beteendeterapi (KBT). Detta tillvägagångssätt skiljer sig från insiktsterapier som TPM genom att det bara handlar om "här och nu". KBT:s framgångsfrekvens, som rapporterats i forskningslitteraturen, motsäger Smiths "har en mycket låg framgångsfrekvens."

I sin önskan att kasta sig in i det förflutna hävdar Smith att aposteln Paulus i Filipperbrevet 3:13 "INTE syftar på sitt smärtsamma förflutna utan snarare de stora prestationerna i hans liv."

Bröder, jag menar inte att jag redan har gripit det, men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus. Fil. 3:13-14.

Smith säger, "Aposteln Paulus syftar inte på dåliga saker eller hans sårande upplevelser som har hänt honom under loppet av hans liv här." Genom att säga att Paulus bara pratade om att glömma sina prestationer, ignorerar han det faktum att Paulus också var tvungen att glömma sitt syndiga förflutna.

Tänk på; 1 Kor 15:9: "Ty jag är den minsta av apostlarna, som inte är lämplig att kallas apostel, eftersom jag förföljde Guds församling." Paulus hänvisar till hela sitt förflutna eftersom det behandlades vid korset. Paulus var en ny varelse i Kristus; han var inte längre i träldom till någon del av sitt förflutna.

Men huvuddraget i Smiths argument är; för att kristna ska kunna dra nytta av vad Kristus åstadkom på korset, måste de hantera sina sår genom att minnas det förflutna. Och eftersom Smith säger att alla människor bär på sår från sin barndom, måste alla gå igenom en föreskriven process för att minnas och hantera dessa sår. Således hävdar han att Paulus måste ha inkluderat tidigare sår i sitt "glömma det som ligger bakom." I själva verket tror Smith utan tvekan att Paulus var tvungen att ta itu med såren från sin tidiga barndom, eftersom han hävdar att alla har tidigare sår som behöver läkas. Genom att beskriva behovet av att ta itu med det förflutnas sår gör Smith det till en väsentlig del av helgelse och andlig tillväxt.

Vilket gör det till ett nytt evangelium min kommentar

Herren använde Paulus för att förklara det väsentliga i tron och helgelsen och växa upp till Kristi likhet. Han gav detaljer om vad man skulle göra upp med (den gamla mannen) och vad man skulle ta på sig (den nya människan skapad i Kristus Jesus). Men Paulus instruerade aldrig troende att komma ihåg sår från barndomen för att överflöda i Andens frukt. Om behöva återuppväcka det förflutna genom ett felaktigt minne hade varit till och med ytterst viktigt, än än mindre viktigt, skulle Herren ha lett Paulus eller någon av de andra Nya testamentets författare att göra det mycket tydligt.

Det som är tydligt är det faktum att de troende har fått allt de behöver för liv och gudsfruktan genom Jesu offerdöd och uppståndelse, genom Guds ord, genom den Helige Ande som bor i dem och genom sina nya liv i Kristus med Gud som deras far. Herren har gett ett sätt att hantera det förflutna, men inte genom en process av att minnas sårande saker och komma åt någon "ursprunglig lögn" som Smith har uppfunnit.

Our life in Christ must be focused on Him, not on ourselves or on what might have been painful in the past. Any painful past is to be put off with the old man. It belongs in the same place as the old man that is to be put off, that is, buried. It is not to be resuscitated. Its wounds are not to be reopened. Because of the limitations of memory, the process of remembering is more likely to create new lies than reveal old truth. Rather than focusing on themselves and remembering the hurts of the past, believers are to be looking unto Jesus, the author and finisher of their faith.

Vårt liv i Kristus måste fokuseras på honom, inte på oss själva eller på det som kan ha varit smärtsamt i det förflutna. Varje smärtsamt förflutet är att göra upp med den gamle mannen (fallna Adam i oss). Den hör hemma på samma plats som gubben (fallna Adam) som ska begravas. Den ska inte återupplivas. Dess sår ska inte öppnas igen. På grund av minnets begränsningar är det mer sannolikt att processen att minnas skapar nya lögner än att den avslöjar gammal sanning. Istället för att fokusera på sig själva och minnas det förflutnas sår, ska de troende se till Jesus, upphovsmannen och fulländaren av sin tro

Vi gick igenom vad dussintals bibelkommentatorer hade att säga om Fil 3:13 och andra verser som hör till den. Ingen nämnde gamla skador/sår eller att det ingick i det som skulle glömmas och ingen gav stöd till Smiths unika tolkning. Det är tydligt genom att läsa dessa välkända bibelforskare att Fil 3:13, i sammanhanget för hela Nya testamentet, hänvisar till både ens egna synder och de synder som begås mot en, förutom ens prestationer.

Korrekt exeges gör det tydligt att Smiths konstruerade borttagning av "sår" från det som ska glömmas bara är ett försök att ändra innebörden av texten för att stödja hans perversa uppfattning. Sanningen i Fil 3:13, korrekt tolkad, borde störta hela det teofostiska korthuset.

PAL V12N4 (July-August 2004)

https://pamweb.org/inner-healing/theophostic-prayer-ministry/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...