lördag 17 april 2021

Vad är dubbel smörjelse / dubbel portion

 Dubbel portion / Dubbel smörjelse

Undervisningen bygger de på 2 Kung 2: när Elias blir uppryckt och lovar Elisa att om han ser honom när han lämnar så ska Elisa få en del av Elias smörjelse.

Elias satte sin mantel på Elisa. Det var symboliskt för att Elias överförde sin smörjelse till nästa generation. Men i berättelsen ser du att Elisa inte var nöjd med Elias hade haft, han ville ha mer. Som kristna kan vi bli självbelåtna och nöjda med att veta att vi kommer till himlen. Men Gud vill att vi ska leva ett rikt liv här och nu! Om du är villig att gå efter Gud, blir det större smörjelse!Matt 7:7 Be och det kommer att ges till dig; sök och du kommer att hitta; knacka och dörren kommer att öppnas för dig. Jenetezen

Så vitt jag vet är detta enda gången som någon fick en annans mantel eller smörjelse i bibeln. Men om vi ber så kommer vi få; är det verkligen så enkelt? Givetvis är det inte fullt så enkelt. Först måste vi se till att hålla oss till den lära som Jesus och apostlarna predikade, gör vi inte det så gäller det inte oss. Inte var och en som säger Herre, Herre, hör Jesus till. Notera i Johannes 14 hur det följs av om ni älskar Mig så håller ni mina bud.

Joh 15:7 Om I förbliven i mig, och mina ord förbliva i eder, så mån I bedja om vadhelst I viljen, och det skall vederfaras eder.

1 Joh 3:21-22 Mina älskade, om vårt hjärta icke fördömer oss, så hava vi frimodighet inför Gud, och vadhelst vi bedja om, det få vi av honom, eftersom vi hålla hans bud och göra vad som är välbehagligt för honom.

Joh 14:12-17 Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig, han skall ock själv göra de gärningar som jag gör; och ännu större än dessa skall han göra. Ty jag går till Fadern, och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen. Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det. Älsken I mig, så hållen I mina bud, och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder: sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke.

Vill här lägga till en liten snutt från annan plats.

Är vi villiga att lägga ner vår egen mantel och acceptera eller ta över någon annans smörjelse? Ofta har vi blivit väldigt bekväma i vår egen mantel. Det har passat oss så länge. Men ”vår mantel” kommer inte att göra det möjligt för oss att nå vårt öde i Jesus Kristus, och därför behöver vi byta ut den, för att ta oss till en fördubbling av allt vi någonsin tidigare har haft. Det är ett beslut vi måste ta själva. Ingen annan slet Elisa gamla mantel itu, det gjorde han själv. Han visste att om han skulle uppfylla sin dröm, då var han tvungen att visa med sina handlingar att han menade vad han sa. Han visste att han inte kunde få fördelarna av Elijas mantel medan han fortfarande höll fast vid sin egen. Detta är något vi alla måste lära oss om vi vill vara mer fruktbara i Guds syften. Rodney W. Francis ”

Gud fördelar gåvorna och han väljer vem som får vad, inte vi. Och det är ofta så att när vi inte är nöjda utan vill ha mer, som vi hamnar galet. I vår iver efter mer, så kan vi lätt hamna i att vi vill bli profeter som i GT, eller stora lärare med megakyrkor som exempel. Precis som för Eva i lustgården kan det leda till att begärelsen föder synd. För i vår iver efter mer är vi kanske inte så urskiljande som vi borde ha varit, så när vi hör en viss typ av undervisning där det talas om att vara profet, gå ut och göra tecken och under, så faller vi.

Jag är inget undantag, om nu någon får för sig det. Även jag ville under tiden i trosrörelsen få gå ut och vara med om tecken och under. Men det vi kanske inte alltid tänker på att detta begär som vi ställs inför är en prövning från Gud, om huruvida vi älskar honom mer än det vi längtar efter att ha i våra liv.

1 Kor 12:4-11 Nådegåvorna äro mångahanda, men Anden är en och densamme. Tjänsterna äro mångahanda, men Herren är en och densamme. Kraftverkningarna äro mångahanda, men Gud är en och densamme, han som verkar allt i alla. Men de gåvor i vilka Anden uppenbarar sig givas åt var och en så, att de kunna bliva till nytta. Så gives genom Anden åt den ene att tala visdomens ord, åt en annan att efter samme Ande tala kunskapens ord, åt en annan gives tro i samme Ande, åt en annan givas helbrägdagörelsens gåvor i samme ene Ande, åt en annan gives gåvan att utföra kraftgärningar, åt en annan att profetera, åt en annan att skilja mellan andar, åt en annan att tala tungomål på olika sätt, åt en annan att uttyda, när någon talar tungomål. Men allt detta verkar densamme ene Anden, i det han, alltefter sin vilja, tilldelar åt var och en någon särskild gåva.

Det finns tre sätt för att få dubbel smörjelse:

1. Låt gå av det gamla, det är en separation från det som varit, Rom 12:9

2. Du måste gå igenom en omändring, Gud kan bra arbeta med de saker som du är villig att ge till Honom. Rom 12:28.31

3. Slutligen måste du komma till en ockupationsplats ,den plats där du vet hur du ska ockupera och gå i den position och plats som Gud har kallat dig till. Det är vad det innebär att leva i Guds favör hela tiden. Jos 1:3 Jenetezen”

Givetvis så stödjer de detta på skriften, det är till för at göra läran mer trovärdig. I det över har jag lagt till vilka verser som de stödjer det på, men jag tänker inte lägga till detta. Allt det här är givetvis rent nonsens. Du och jag kan inte ge bort de gåvor som vi fått och vi kan inte ge vidare den smörjelse som vi har fått heller, inte ens delar av den.

Gud är den (som jag visat längre upp) som ger åt var och en de gåvor och det mått av smörjelse som var och en behöver för den uppgift eller tjänst som Gud har gett dem. Alla har den Helige Ande så den smörjelsen får vi den dag vi blir frälst. En del har behov av en aning mer i det arbete de har som t.ex lärare eller herde. Ingenstans hittar vi heller i skriften att detta är något som vi ska ta upp och göra en lära av.

Dubbel smörjelse eller dubbel portion av smörjelse är en falsk lära. Läran puffar upp oss själva och gör oss till små gudar. För att ta till oss en fördubbling av allt vi någonsin har haft tidigare , krävs det att vi tar ett beslut. Ingen annan gjorde det åt Elisa, det gjorde han själv. Han visste att skulle hans dröm bli uppfylld, skulle han behöv visa att han menade vad han sa.

Kontentan är att vi inte kan få det som vi vill ha om vi klänger fast vid det gamla. Men ny lära och nya praktiseringar faller inom utombibliska saker. Och det är i skriften vi vill hålla oss kvar.

Ps 119:105 Hans ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.

Källor: https://jentezenfranklin.org/teaching/steps-to-a-double-portion

http://www.gospel.org.nz/index.php/articles/articles-by-rodney/230-the-prophetic-double-anointing Rodney W. Francis



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...