måndag 29 juli 2019

Vad menar Bibeln med att vi inte ska döma andra?


Jesu bud att inte döma andra kan vara bland det mest citerade av Hans ord, även om det nästan alltid citeras helt bortsett från sammanhanget. Här är Jesu uttalande: "Döm inte, så att inte också du blir dömd Matt 7: 1". Många använder denna vers i ett försök att tystna sina kritiker och tolkar Jesu betydelse som ”Du har inte rätt att säga att jag har fel.” Isolerat sett verkar Jesu kommando ”Döm inte” verkligen utesluta alla negativa bedömningar. Det finns dock mycket mer till passagen än de tre orden.

Bibelns bud om att vi inte ska döma andra betyder inte att vi inte kan visa urskiljning. Omedelbart efter att Jesus säger: "Döm inte", säger han, "Ge inte hundar det som är heligt; kasta inte dina pärlor för svin Matt 7:6”. Lite senare i samma predikan säger han: ”Se upp för falska profeter - Genom deras frukt kommer du att känna igen dem v 15–16.” Hur ska vi urskilja vilka "hundarna" och "grisarna" och de "falska profeterna" är såvida vi inte har förmågan att göra en bedömning om lära och gärningar? Jesus ger oss tillåtelse att skilja rätt från fel.



Bibelns bud om att vi inte ska döma andra betyder inte att alla handlingar är lika moraliska eller att sanningen är relativ. Bibeln lär tydligt att sanning är objektiv, evig och oskiljbar från Guds karaktär. Allt som strider mot sanningen är lögn - men naturligtvis är det en dom att kalla något "lögn". Att kalla äktenskapsbrott eller mord en synd är också att döma - men det är också att hålla med Gud. När Jesus sa till oss att inte döma andra, menade han inte att ingen kan identifiera synd för vad den är, baserat på Guds definition av synd.

Och Bibelns bud att vi inte ska döma andra betyder inte att det inte bör finnas någon mekanism för att hantera synd. Bibeln har en hel bok med titeln Domarboken. Domarna i Gamla testamentet restes upp av Gud själv (Dom 2:18). Det moderna rättssystemet, inklusive dess domare, är en nödvändig del av samhället. När han sa, "döm inte", sa Jesus inte, "Allting går."
När HERREN alltså lät någon domare uppstå bland dem, var han med domaren och frälste dem ur deras fienders hand, så länge domaren levde; ty då de jämrade sig över sina förtryckare och plågare, förbarmade sig HERREN.



På andra ställen ger Jesus ett direkt bud att döma: Dömen icke efter skenet, utan dömen en rätt dom. Joh 7:24”. Här har vi en ledtråd om rätt typ av bedömning kontra fel typ. Genom att ta denna vers och några andra kan vi sätta ihop en beskrivning av den syndiga typen av dom/dömande:

Ytlig bedömning är fel. Att döma över någon uteslutande baserat på uppträdanden är syndigt (Joh 7:24). Det är dumt att hoppa till slutsatser innan man undersökt fakta (Ordsp 18:13). Fariséen Simon dömde en kvinna utifrån hennes utseende och rykte, men han kunde inte se att kvinnan hade förlåtits; Simon använde sig alltså av Jesu bestraffning för sin orättvisa dom (Luk 7:36–50).

Dömen icke efter skenet, utan dömen en rätt dom.
Om någon giver svar, förrän han har hört, så tillräknas det honom såsom oförnuft och skam.
Och en farisé inbjöd honom till en måltid hos sig; och han gick in i fariséens hus och lade sig till bords. Nu fanns där i staden en synderska; och när denna fick veta att han låg till bords i fariséens hus, gick hon dit med en alabasterflaska med smörjelse och stannade bakom honom vid hans fötter, gråtande, och begynte väta hans fötter med sina tårar och torkade dem med sitt huvudhår och kysste ivrigt hans fötter och smorde dem med smörjelsen Men när fariséen som hade inbjudit honom såg detta, sade han vid sig själv: »Vore denne en profet, så skulle han känna till, vilken och hurudan denna kvinna är, som rör vid honom; han skulle då veta att hon är en synderska.» Då tog Jesus till orda och sade till honom: »Simon, jag har något att säga dig.» Han svarade: »Mästare, säg det. »En man som lånade ut penningar hade två gäldenärer. Den ene var skyldig honom fem hundra silverpenningar, den andre femtio. Men då de icke kunde betala, efterskänkte han skulden för dem båda. Vilken av dem kommer nu att älska honom mest?» Simon svarade och sade: »Jag menar den åt vilken han efterskänkte mest.» Då sade han till honom: »Rätt dömde du» Och så vände han sig åt kvinnan och sade till Simon: »Ser du denna kvinna? När jag kom in i ditt hus, gav du mig intet vatten till mina fötter, men hon har vätt mina fötter med sina tårar och torkat dem med sitt hår. Du gav mig ingen hälsningskyss, men ända ifrån den stund då jag kom hitin, har hon icke upphört att ivrigt kyssa mina fötter. Du smorde icke mitt huvud med olja, men hon har smort mina fötter med smörjelse. Fördenskull säger jag dig: Hennes många synder äro henne förlåtna; hon har ju ock visat mycken kärlek. Men den som får litet förlåtet, han älskar ock litet.» Sedan sade han till henne: »Dina synder äro dig förlåtna.» Då begynte de som voro bordsgäster jämte honom att säga vid sig själva: »Vem är denne, som till och med förlåter synder?» Men han sade till kvinnan: »Din tro har frälst dig. Gå i frid.»

Att bedöma hycklande är fel. Jesu bud att inte döma andra i Matt 7: 1 föregås av jämförelser med hycklare (Matt 6:2, 5, 16) och följs av en varning mot hyckleri (Matt 7:3–5). När vi påpekar andras synd medan vi själva begår samma synd, fördömer vi oss själva (Rom 2:1).
Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda
Därför, när du giver en allmosa, så låt icke stöta i basun för dig, såsom skrymtarna göra i synagogorna och på gatorna, för att de skola bliva prisade av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön.
Och när I bedjen, skolen I icke vara såsom skrymtarna, vilka gärna stå i synagogorna och i gathörnen och bedja, för att bliva sedda av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön.
Och när I fasten, skolen I icke visa en bedrövad uppsyn såsom skrymtarna, vilka vanställa sina ansikten för att bliva sedda av människorna med sin fasta. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön.
Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga? Eller huru kan du säga till din broder: 'Låt mig taga ut grandet ur ditt öga', du som har en bjälke i ditt eget öga? Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan taga ut grandet ur din broders öga.
Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är, som dömer. Ty därmed att du dömer en annan fördömer du dig själv, eftersom du, som dömer den andre, själv handlar på samma sätt.

Hård, dom utan förlåtelse är fel. Vi ska "alltid att vara försiktiga mot alla" (Tit 3: 2). Det är den barmhärtiga som kommer att visas barmhärtighet (Matt 5: 7), och, som Jesus varnade, "På samma sätt som du dömer andra, kommer du att dömas, och med den mått du använder, kommer den att mätas upp till dig" (Matt 7:2).
att de icke må smäda någon, icke vara stridslystna, utan vara fogliga, och att de i allt skola visa sig saktmodiga mot alla människor.
Saliga äro de barmhärtiga, ty dem skall vederfaras barmhärtighet.
ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder.

Självrättfärdig dom/dömande är fel. Vi kallas till ödmjukhet och "Gud motsätter sig de stolta" (Jakob 4:6). Fariséen i Jesu liknelse om fariséen och skatteuppsamlaren var säker på sin egen rättfärdighet och utifrån den stolta ställningen dömde han publikanen; men Gud ser hjärtat och vägrade att förlåta fariséens synd (Luk 18: 9–14).
Men så mycket större är den nåd han giver; därför heter det: »Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka giver han nåd.
Ytterligare framställde han denna liknelse för somliga som förtröstade på sig själva och menade sig vara rättfärdiga, under det att de föraktade andra: »Två män gingo upp i helgedomen för att bedja; den ene var en farisé och den andre en publikan. Fariséen trädde fram och bad så för sig själv: 'Jag tackar dig, Gud, för att jag icke är såsom andra människor, rövare, orättrådiga, äktenskapsbrytare, ej heller såsom denne publikan. Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.' Men publikanen stod långt borta och ville icke ens lyfta sina ögon upp mot himmelen, utan slog sig för sitt bröst och sade: 'Gud, misskunda dig över mig syndare.' Jag säger eder: Denne gick hem igen rättfärdig mer an den andre. Ty var och en som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, men den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.»

Falsk bedömning är fel. Bibeln förbjuder helt klart falskt vittnesbörd (Ordspr 19:5) “Förtal ingen” (Tit 3:2).
Ett falskt vittne bliver icke ostraffat, och den som främjar lögn, han kommer icke undan.
att de icke må smäda någon, icke vara stridslystna, utan vara fogliga, och att de i allt skola visa sig saktmodiga mot alla människor.


Kristna anklagas ofta för att "dom" eller intolerans när de talar mot synd. Men att motsätta sig synd är inte fel. Den som håller högt på rättvisans standard bestämmer/ avgränsar sig naturligtvis mot orättfärdighet och drar i strängarna för de som väljer synd framför gudomlighet. Johannes Döparen ådrog sig Herodias ursinne när han talade mot hennes äktenskapsbrott med Herodes (Mark 6:18–19). Hon tystnade så småningom Johannes, men hon kunde inte tystna sanningen (Jes 40: 8).
och Johannes hade då sagt till honom: »Det är icke lovligt för dig att hava din broders hustru.» Därför hyste nu Herodes agg till honom och ville döda honom, men han hade icke makt därtill.
Gräset torkar bort, blomstret förvissnar, men vår Guds ord förbliver evinnerligen.»

De troende varnas för att döma andra orättvist eller orättfärdigt, men Jesus berömmer ”rätt bedömning” (Joh 7:24). Vi ska vara kritiska (Kol 1:9; 1 Tess 5:21). Vi ska predika hela Guds råd, inklusive Bibelns lärdomar om synd (Apg 20:27; 2 Tim 4: 2). Vi ska försiktigt konfrontera bröder eller systrar i Kristus (Gal 6:1). Vi ska utöva kyrkans disciplin (Matt 18:15–17). Vi ska tala sanningen i kärlek (Ef 4:15).
Dömen icke efter skenet, utan dömen en rätt dom.
Allt ifrån den dag då vi fingo höra härom, hava vi därför, å vår sida, icke upphört att bedja för eder och bönfalla om att I mån bliva uppfyllda av kunskap om Guds vilja, i allt slags andlig vishet och andligt förstånd.
men pröven allt, behållen vad gott är,
Ty jag har icke undandragit mig att förkunna för eder allt Guds rådslut.
Predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa tillrättavisa, förmana med allt tålamod och med undervisning i alla stycken.
Men om din broder försyndar sig, så gå åstad och förehåll honom det enskilt. Om han då lyssnar till dig, så har du vunnit din broder. Men om han icke lyssnar till dig, så tag med dig ännu en eller två, för att 'var sak må avgöras efter två eller tre vittnens utsago'. Lyssnar han icke till dem, så säg det till församlingen. Lyssnar han ej heller till församlingen, så vare han för dig såsom en hedning och en publikan.
Nej, vi skulle då hålla oss till sanningen, och i alla stycken i kärlek växa upp till honom som är huvudet, Kristus.



https://www.gotquestions.org/do-not-judge.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

SWEDENBORGIANISMEN

Swedenborg och Swedenborgs lära; Svenskfödda Emanuel Swedenborg född 29 jan 1688 St Jakobs förs. Sthlm död 29 mar 1772 London England. Han v...