lördag 9 juli 2022

Vad handlar egentligen den här versen om; Döm inte så ni inte ska bli dömda?

 Diskussion mellan pastor Mike Winger och före detta New Thought / New Age anhängare Melissa Dougherty. De går igenom olika bibelverser som både de inom New Age, New Thought och Trosrörelsen med det som kommit fram ur trosrörelsen använder sig av. Melissa ger olika bibelverser som Mike förklarar vad de egentligen betyder. Videon är ca 2 timmar lång och de går endast igenom ca 15 av den hundratals olika skrifter som används av folk inom båda lägren.


Hon kommer ta skriftställena ur sina sammanhang, vilket de gör både i Trosrörelsen och det som kommit ur det som Nya Apostoliska Reformationen och i New Age.

(ingemos tillägg; Jag kommer inte översätta allting eller ens ordagrant, det skulle bli alldeles för många sidor, ser jag efter ca 10 min. vill man hör allting får man lyssna på videon. För den som inte vet det så är det sammanhang som gäller, tre till antalet. 1. Läs allting i sammanhang, vilket innebär 10 verser eller mer före och efter det ställe det handlar om.

2. Läs alla refererade verser listade inunder i sina sammanhang. En del kommer då visa sig vara mer förklarande och andra mindre, som t.ex. (obs taget ur sammanhang)




Allt vad vi ber om i tro, men inte sånt som vi lustar efter eller har begär till, som t.ex högsta vinsten på lotteri, ny lyxbil, lyxkåk med mera. Det materiella står ju i kontrast mot Gud, då det är det som utgör en frestelse för oss.

3. Summan av kardemumman, det vill säga vad hela bibeln säger är det som det måste stämma in på.

I trosrörelsen så får man plocka ut inte bara verser ur deras sammanhang utan även delar av verser, vilket man också gör i New Age för att få dem att betyda det som man vill att det ska betyda, eller för att stämmer in på det som personen predikar om. Man kan kalla det för klipp och klistrings metod. På detta sätt kan man få bibeln att betyda vad som helst. Jag kommer lägga in hela bibelverser och stryka under den del som hon använder sig av.)




Nu börjar vi med detta som videon handlar om;

M.D.

De verser som följer var de sista som jag fick lära om mig angående hur det egentligen är, när jag var i New Age.

Om New Age och New Thought skulle ta någon bok ur sitt sammanhang eller omändra det på något vis så skulle det vara Matteus evangeliet. De älskar att ge sig på Matteusevangeliet av någon anledning och då i synnerhet Matteus 7 :e kapitel.







I attraktionslagen används Matt 7:1-2 mycket. Långa undervisningar om att vad du gör mot någon annan, det gör du mot dig själv. Detta går tillbaka till konceptet om speglar. Med andra ord; allt som du ger ut till universum kommer tillbaka till dig. Döm inte, för om du dömer blir du dömd.

(Ingemos tillägg; samma verser används på samma sätt i trosrörelsen, men attraktionslagen är ju taget från New Thought en gång i tiden, även om det var Helena Petrova som hittade på den i sin första bok. Helena Petrova var en ockultist.)

M.W.

Det finns sanning i detta, men någonting saknas. Du kommer bli dömd som du dömer och bli behandlad som du själv behandlar andra, till viss del. Utöver det så finns det en personlig Gud bakom det hela och inte en blind energi / kraft som orsakar aktionen och reaktionen. Det är Guds dom som äger rum i framtiden.

Människor som säger döm inte, de dömer ju själva. De som säger detta kan ju inte anse att det är fel att ogilla vad en person säger, för de själva är ju oense med dig i det du säger. Att använda uttrycket ”döm inte så blir du inte dömd”, blir nästan som en envägs spegel, de själva får döma men ingen annan. Det jag menar när jag säger döm inte, är ju att jag själv dömer. Detta hör jag ofta i kulturen idag.

Så vad menade Jesus med detta? Det blir klart om man läser sammanhanget, så vi måste fortsätta efter dessa verser.

Matt 7:1-5 Döm inte, på det att ni inte må bli dömda, ty med den dom varmed ni dömer skall ni bli dömda, och med det mått som ni mäter med skall ock mätas åt eder. Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke blir varse bjälken i ditt eget öga? Eller huru kan du säga till din broder: 'Låt mig taga ut grandet ur ditt öga', du som har en bjälke i ditt eget öga? Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan taga ut grandet ur din broders öga.

Problemet enligt Jesus är att du dömer, utan att först ha dömt dig själv om samma sak som du dömer någon annan. Om jag säger till dig; Du gör någonting fel? Då måste jag se på mig själv och se om jag gör samma sak fel. Jag slutar inte döma, utan börjar med mig själv och dömer även mig.

M.D.

Vi dömer oss själva och ödmjukar oss, och då kan vi döma andra. För när vi gjort det kan vi gå och döma anda. (tala andra till rätta) Se till att du inte är i ett negativt sinne när du gör det. Stoppa vansinnet med ”Du ska inte döma”.

M.W. Det blir ironiskt om andra säger du ska inte döma, för då är det de som har bjälken i sitt eget öga. (även om de är omedvetna om det. Vi har alla problem som vi behöver hjälp med, men vi behöver det från ödmjuka människor som först har hanterat sitt eget problem på samma område, inför Gud. Så de inte bara dumpar skräp på oss.

M.D.

Paulus är ett bra exempel på det här. Han var en farisé som blev kristen och gick och förkunnade för andra att omvända sig. Sluta upp med vad du håller på med för Jesus är vägen. Idag är det en väldigt dömande sak att säga, anser många. Omvänd dig från din väg och vänd dig till den enda vägen. Vi ska agera likadant, men med vilken ande vi säger det är avgörande.

M.W.

Bibeln skiljer ju också på bra och dåligt dömande. Bra dömande är att ta hand om dina egna problem och att ha ett korrekt omdöme för att tala andra till rätta. Avslöja allting som pågår i världen och ibland Guds utvalda folk är ju vad profeterna, Jesus och apostlarna gjorde. Som du sa; Paulus gick på folk angående synd, med tanken att de skulle omvända sig och komma till Gud. Folket kanske inte gillade det, men å andra sidan; Vem gillar att få dåliga nyheter?

Det är lika nödvändigt som det är för en läkare att förklara vad som är fel med mig, om det är något fel. Så det är en bra sak. Men det finns en dålig sorts dom och det är när vi kallar ”ont för gott och gott för ont”. Bibeln är väldigt strikt angående detta; Törs inte säga att det som är ont är gott eller att bra saker är dåliga. Så om jag då säger; Döm inte, ja då godkänner jag ju det som de gör som är skadligt kanske inte enkom för dem själva utan även de runt omkring. Men de gillar mig för jag godkänner allting, fast då är man ju bara en som jamsar med och hjälper på så sätt ingen alls.

M.D.

De flesta som man omger sig med, jamsar gärna med och säger det som du vill höra, brukar jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...