tisdag 26 juli 2022

Vad handlar egentligen denna versen om; Allt förmår jag i Honom som ger mig kraft?

Diskussion mellan pastor Mike Winger och före detta New Thought / New Age anhängare Melissa Dougherty. De går igenom olika bibelverser som både de inom New Age, New Thought och Trosrörelsen med det som kommit fram ur trosrörelsen använder sig av. Melissa ger olika bibelverser som Mike förklarar vad de egentligen betyder. Videon är ca 2 timmar lång och de går endast igenom ca 15 av den hundratals olika skrifter som används av folk inom båda lägren.


Hon kommer ta skriftställena ur sina sammanhang, vilket de gör både i Trosrörelsen och det som kommit ur det som Nya Apostoliska Reformationen och i New Age.

(Ingemos tillägg; Jag kommer inte översätta allting eller ens ordagrant, det skulle bli alldeles för många sidor, ser jag efter ca 10 min. vill man höra allting får man lyssna på videon. För den som inte vet det så är det sammanhang som gäller, tre till antalet. 1. Läs allting i sammanhang, vilket innebär 10 verser eller mer före och efter det ställe det handlar om.

2. Läs alla refererade verser listade inunder i sina sammanhang. En del kommer då visa sig vara mer förklarande och andra mindre, som t.ex. (obs taget ur sammanhang)




Allt vad vi ber om i tro, men inte sånt som vi lustar efter eller har begär till, som t.ex. högsta vinsten på lotteri, ny lyxbil, lyxkåk med mera. Det materiella står ju i kontrast mot Gud, då det är det som utgör en frestelse för oss.

3. Summan av kardemumman, det vill säga vad hela bibeln säger är det som det måste stämma in på.

I trosrörelsen så får man plocka ut inte bara verser ur deras sammanhang utan även delar av verser, vilket man också gör i New Age för att få dem att betyda det som man vill att det ska betyda, eller för att stämmer in på det som personen predikar om. Man kan kalla det för klipp och klistrings metod. På detta sätt kan man få bibeln att betyda vad som helst. 

Över till nästa bibelvers.



Melissa

Det som kommer härnäst kan vi nog kanske sammanfoga. Vi kan kalla dem pop-kultur skrifter. Den första har förmodligen många som klistermärken på sina bilar.

Fil 4: 13 Allt förmår jag i honom som giver mig kraft.

Jer 29:11 Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att giva eder en framtid och ett hopp.

Alla älskar att ta dessa skrifställen, - de tatuerar dem på sin kropp – postar dem på nätet. Alla vet att Paulus var i fängelse och Jeremia kallades den gråtande profeten. Jeremias bok är ganska deprimerande. De liknar varandra och folk gillar att använda dem – både för vår kultur – och de som tror att vi kan leva ett liv i överflöd. Jag vet en väldigt välkänd predikant som använder dessa verser för att förklara att vi ska leva i överflöd. Men vad betyder de om man sätter in dem i sitt sammanhang i skriften?

Mike

Låt mig börja med att säga att ibland så rycker folk verser som dessa ur sina sammanhang . Andra kanske säger, det betyder inte vad du tror det betyder – men lämnar det där, utan att ge en förklaring till vad som faktiskt menas. Jag vill inte endast förklara vad som inte menas utan jag vill att folk ska förstå vad som faktiskt menas med det som sagts och hur det ska tillämpas på våra liv.



Låt oss börja med;

Fil 4:13 Allt förmår jag i honom som giver mig kraft.

Med andra ord jag kan göra allting – så det lag jag hejar på ska vinna hela ligan – för Kristus ger mig styrka. Skrattar till, ett skämt. Jag ska nå mina mål - jag ska klara av universitetet - jag ska vinna detta maratonlopp - för jag kan göra allt genom Jesus som ger mig styrka.. Det betyder det inte, det är givetvis helt taget ur sitt sammanhang om vi använder det på det sättet. Faktum är att det borde kännas fel, att ens överväga att tolka denna vers på det sättet. Vår ande borde känna att det är fel sätt att tolka det på, för vi vet inte jämt vad Herren vill. Låt oss börja med att backa upp

Fil 4: 11-13 (understrukna) Det har varit för mig en stor glädje i Herren att I nu omsider haven kommit i en så god ställning, att ni haven kunnat tänka på mitt bästa. Dock, ni tänkte nog också förut därpå, men ni har icke tillfälle att göra något. Icke som om jag härmed ville säga att något har fattats mig; ty jag har lärt mig att vara nöjd med de omständigheter i vilka jag är. Jag vet att finna mig i ringhet, jag vet ock att finna mig i överflöd. Med vilken ställning och vilka förhållanden som helst är jag förtrogen: jag kan vara mätt, och jag kan vara hungrig; jag kan ha överflöd, och jag kan lida brist. Allt förmår jag i honom som giver mig kraft.

Det handlar om att vara nöjd med alla situationer, hungrig - mätt, lite – mycket. Detta är något jag aldrig hör predikas om från trosrörelse predikanter, att vara nöjd oavsett. Jag vet hur det känns i alla situationer säger Paulus och det är ok. Hemligheten som Paulus lär sig att han kan göra allting genom Kristus, för Jesus ger honom den styrka han behöver i vilka situationer han än befinner sig. Enkelt sagt; Jag kan ta mig igenom vilka omständigheter som helst, för Jesus är med mig. Det är en underbar sanning, och det har inget som helst att göra med att mitt lag ska vinna allting den här säsongen.

Melissa

Det tar det i sammanhanget av vad Paulus menade att det skulle betyda.

Mike

ja, exakt.

Melissa

Han är i fängelse och kommer snart att dö och han lär sig hemligheten att det inte handlar om lycka utan att vara nöjd oavsett vad som kommer din väg. Ser man det genom den lins som Paulus menar, då kan vi också applicera det på oss själva, dock inte som i trosrörelsens nonsens.

Mike

Ja, det handlar inte om att den andliga personen får allt den vill ha, utan att de inser att de redan har allt som de behöver – vilket är Kristus.

Melissa

Det är bra vi borde göra en meme av det.

https://www.youtube.com/watch?v=d3NVJU82du8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...