onsdag 27 juli 2022

Vad handlar egentligen den här versen om; Skicka er icke efter denna tidsålders väsende, utan förvandla er genom ert sinnes förnyelse ?

 Diskussion mellan pastor Mike Winger och före detta New Thought / New Age anhängare Melissa Dougherty. De går igenom olika bibelverser som både de inom New Age, New Thought och Trosrörelsen med det som kommit fram ur trosrörelsen använder sig av. Melissa ger olika bibelverser som Mike förklarar vad de egentligen betyder. Videon är ca 2 timmar lång och de går endast igenom ca 15 av den hundratals olika skrifter som används av folk inom båda lägren.


Hon kommer ta skriftställena ur sina sammanhang, vilket de gör både i Trosrörelsen och det som kommit ur det som Nya Apostoliska Reformationen och i New Age.

(Ingemos tillägg; Jag kommer inte översätta allting eller ens ordagrant, det skulle bli alldeles för många sidor, ser jag efter ca 10 min. vill man höra allting får man lyssna på videon. För den som inte vet det så är det sammanhang som gäller, tre till antalet. 1. Läs allting i sammanhang, vilket innebär 10 verser eller mer före och efter det ställe det handlar om.

2. Läs alla refererade verser listade inunder i sina sammanhang. En del kommer då visa sig vara mer förklarande och andra mindre, som t.ex. (obs taget ur sammanhang)




Allt vad vi ber om i tro, men inte sånt som vi lustar efter eller har begär till, som t.ex. högsta vinsten på lotteri, ny lyxbil, lyxkåk med mera. Det materiella står ju i kontrast mot Gud, då det är det som utgör en frestelse för oss.

3. Summan av kardemumman, det vill säga vad hela bibeln säger är det som det måste stämma in på.

I trosrörelsen så får man plocka ut inte bara verser ur deras sammanhang utan även delar av verser, vilket man också gör i New Age för att få dem att betyda det som man vill att det ska betyda, eller för att stämmer in på det som personen predikar om. Man kan kalla det för klipp och klistrings metod. På detta sätt kan man få bibeln att betyda vad som helst. 

Nu börjar denna den sista frågan som tas upp i videon;



Melissa

Nu kommer den sista; detta ingår i karismatiska rörelser, trosrörelsen, Nya Apostoliska Reformationen och givetvis också i New Age.

Rom 12:2 Och skicken er icke efter denna tidsålders väsende, utan förvandla er genom ert sinnes förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, vad som är gott och välbehagligt och fullkomligt.

Det används ofta som tänk bara positiva saker och det låter så enkelt och billigt att säga tänk endast positiva saker. Ungefär som jag var inne på tidigare, om du vill ha helande eller komma igenom på något område. Nästan som om man har ett stort lås på huvudet – som förbjuder en att tänka på något annat. Så om du försöker förnya ditt sinne – så försöker du gå in i det rätta sättet som ditt sinne ska fungera på – för att få ditt genombrott. Men frågan blir; Vad betyder det i sitt sammanhang?




Mike

Här kommer vi in på att hur vi tänker förändrar mitt liv, vilket i sig är sant. Samtidigt så är det som två totalt olika världsliga synsätt som kommer mot oss i denna text – bibelns synsätt och New Age synsätt. I New Age talar vi om vibrationer………...

Melissa

Avbryter och lägger till frekvenser…………..

Mike

Jag kan förstå vad de tänker och säger, men det är helt enkelt inte sant.

Melissa

Kvantum mekanik och kvantum vetenskap…………….

Mike

Och utkanten av vetenskap som t.ex. kvantum mekanik. Kvantum mekanik är nog den mest missbrukade vetenskapliga termen. Alla vill ta tag i det och bevisa vad de känner för. Men när du sätter dig in i det så handlar det inte alls om det. Ateister vill använda kvantum mekanik – uhm – en helt annan diskussion. Överlag kan man säga att det är dålig användning av det.

I alla fall låt oss läsa Rom 12:2 i sitt sammanhang och se om vi kan förstå det bättre.

Rom 12:1-2 Så förmanar jag nu er, mina bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar till ett levande, heligt och Gud välbehagligt offer - er andliga tempeltjänst. Och skicka er icke efter denna tidsålders väsende, utan förvandla er genom ert sinnes förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, vad som är gott och välbehagligt och fullkomligt.

Det som är i fokus är jag som ger mig själv till Gud och Paulus fortsätter i vers 2 med att förklara hur det går till att bli välbehaglig inför Gud. Genom att pröva så kan du urskilja vad Guds vilja är.

I första versen är min kropp ett offer till Gud – vilket betyder att vandra i lydnad till Gud – mitt liv tillhör dig Gud – vad än du vill det ska jag göra. Dina prioriteringar kommer bli mina prioriteringar. Jag kommer leva helt och fullt för dig. Lydnad till Gud resulterar i ett förändrat sinne.

När du ser på din inre människa och dina tankar är totalt tilltrasslade och du vill förändra det – en av de saker du kan göra för att ändra på det är att säga; Gud jag vill leva för dig med min kropp. Mina handlingar kommer ge dig ära. Jag kommer välja att följa Jesus och kasta av mig synden (så gott det går). Min vilja är att vända mig bort från världen – och istället lyda Jesus. När jag gör det så kommer jag upptäcka att även mina tankar ändras. Så att bli en förändrad människa är att vara ett levande offer till Gud. Att helt och fullkomligt leva för Gud. Låter det vettigt?

Melissa

Ja, definitivt.

Mike

Att bli förvandlad handlar inte om att förvandla någonting utvändigt, utan någonting invändigt. Jag förvandlas, jag påverkar ingenting utanför mig. Den här kroppen lyder Gud och det här sinnet förändras – omändras till att bli mer lik Kristus.

Det handlar inte om att påverka vibrationer och annat, utan om en omändring av min karaktär. Vilket för mig är det viktigaste, för den jag måste stå ut att leva med är mig själv, vart jag än går.

Melissa

Jepp, så sant

Mike

Så det bli värt så mycket och det är så underbart och vackert. Det handlar alltså inte om att få det jag vill ha, utan om att hela jag förändras, när jag ger Gud det Han vill ha – mitt liv som ett levande offer – vilket gör att Han förvandlar mig inifrån och ut. Ett verk som är helt fokuserat på Gud, istället för på mig själv.

Melissa

Vilket är som ett tema här för de flesta skrifter vi gått igenom och det finns hundratals andra. Det handlar inte om oss. Hela fokuset ligger på Jesus, allting handlar om Honom.

Mike

En perfekt inkörsport till min sista kommentar om detta. Rom 12:1-2 börjar med ordet ”Therefore = Därför” (enligt engelskan I beseech yuou therefore = Så förmanar jag er därför”) När du ser därför (är det kul att undra på varför därför är där, haha). Något de just sa ledde till detta därför, det finner vi i;

Rom 11:36 Av Honom och genom Honom och till Honom är ju allting. Honom tillhör äran i evighet, amen.

Så eftersom allting är ifrån Gud, tillhör Honom och är till för Honom – därför lev ditt liv för Gud. Och när du gör det kommer Han att förvandla ditt liv och ditt sinne.

Melissa

Med andra ord så är det en vers om helgelse.

Mike

Ja absolut. Jag hoppas att det kommer kunna hjälpa människor att ”ljuset går upp” så att säga över vad som menas. Kanske kan det också hjälpa en del att kunna korrigera de som är fast i att felaktigt förstå vad dessa verser egentligen betyder.

Melissa

Ärligt talat Mike, sättet som du hanterar information, sättet som du förklarar skriften – Jag uppskattar din stil och din vänlighet. Det är så många gånger som vi tar skriften och bara attackerar folk med den, istället för att ta oss tid att förklara för dem – eller hjälper dem att se att det finns en annan synvinkel här.

Mike

Det är min naturliga man – bara gå på folk.

Melissa

Jag själv kämpar med stolthet och att vara människor till lags, det är mina akilleshälar. Att tro att vi vet allting om allting är avslöjande, för jag kunde ingenting alls om skriften innan jag kom ut ur New Age, även om jag trodde att jag gjorde det. Det har tagit mig lång tid att lära om det som jag redan trodde mig veta och få bort mig från dessa betydelser. Så jag tror många kommer bli väldigt nöjda med denna video. De kommer även få svar på sina frågor. Jag vill tacka dig för att du tagit dig den här tiden. Det har dragit ut på tiden, men vi har tagit oss igenom och det kommer bli fantastiskt.

Mike

Framgång / succé !

Melissa

Ja! Tack igen. Är det något du vill lägga till innan vi slutar?

Mike

Jag lägger länk till din sida under denna video som jag även kommer lägga in på min egen sida. Melissa Dougherty har mer videos om bland annat attraktionslagen och en mängd andra New Age grejer som vi behöver vara bekanta med.

Det här har faktiskt varit hjälpsamt för mig, för jag har inte behövt gå ut och försöka hitta förklaringar på hur New Age tolkar dessa skrifter, du gav mig det.

Melissa

Alla inom New Age och trosrörelsen med mera tror sig veta betydelsen, men de vet inte. Men när man förklarar det från bibelns sammanhang så är det helt annorlunda än man trott sig veta. Så om igen, tack för att du tagit dig tid att göra detta. Detta kommer välsigna människor.

Mike

Väl värd tid. Lycka till i fortsättningen. Hoppas du fortsätter att göra det du gör.

Melissa

Till dig också. Vi är nog båda alldeles för djupt involverade för att lägga av.

Mike

Ja


https://www.youtube.com/watch?v=d3NVJU82du8


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...