lördag 9 juli 2022

Vad handlar egentligen denna versen om; Bed och ni ska få?

 Diskussion mellan pastor Mike Winger och före detta New Thought / New Age anhängare Melissa Dougherty. De går igenom olika bibelverser som både de inom New Age, New Thought och Trosrörelsen med det som kommit fram ur trosrörelsen använder sig av. Melissa ger olika bibelverser som Mike förklarar vad de egentligen betyder. Videon är ca 2 timmar lång och de går endast igenom ca 15 av den hundratals olika skrifter som används av folk inom båda lägren.


Hon kommer ta skriftställena ur sina sammanhang, vilket de gör både i Trosrörelsen och det som kommit ur det som Nya Apostoliska Reformationen och i New Age.

(ingemos tillägg; Jag kommer inte översätta allting eller ens ordagrant, det skulle bli alldeles för många sidor, ser jag efter ca 10 min. vill man hör allting får man lyssna på videon. För den som inte vet det så är det sammanhang som gäller, tre till antalet. 1. Läs allting i sammanhang, vilket innebär 10 verser eller mer före och efter det ställe det handlar om.

2. Läs alla refererade verser listade inunder i sina sammanhang. En del kommer då visa sig vara mer förklarande och andra mindre, som t.ex. (obs taget ur sammanhang)




Allt vad vi ber om i tro, men inte sånt som vi lustar efter eller har begär till, som t.ex högsta vinsten på lotteri, ny lyxbil, lyxkåk med mera. Det materiella står ju i kontrast mot Gud, då det är det som utgör en frestelse för oss.

3. Summan av kardemumman, det vill säga vad hela bibeln säger är det som det måste stämma in på.

I trosrörelsen så får man plocka ut inte bara verser ur deras sammanhang utan även delar av verser, vilket man också gör i New Age för att få dem att betyda det som man vill att det ska betyda, eller för att stämmer in på det som personen predikar om. Man kan kalla det för klipp och klistrings metod. På detta sätt kan man få bibeln att betyda vad som helst. Jag kommer lägga in hela bibelverser och stryka under den del som hon använder sig av.)




Nu börjar vi med det som denna del av videon handlar om; 

Nu går vi vidare till;



Denna vers är en sorts livsvers för många inom New Age. Esther Hicks kanaliserar ett väsen, en grupp av medvetanden är vad det är, som kallas Abraham. Abraham är väsendet bakom boken The law of attraction = Attraktionslagen skriven av makarna Esther och Jerry Hicks. Det finns många lagar i denna bok. Boken fick de genom kanalisering eller automatisk skrivning. Det finns även en kanaliserad bok som hetere; Ask, believe and recieve = Be, tro och ta emot. Det bygger helt och hållet på Matt 7:7-8. Så vad handlar det här om egentligen?

Mike

Det är lite svårt att sätta sig in i, för jag behöver tänka på; Hur kan jag nå en som har det här sättet att tänka. Jag får börja med idén att Gud ge oss vad helst vi vill ha. Föreställ dig hur det skulle vara för oss som föräldrar att allt vad våra barn vill ha det får de. Det skulle inte vara hälsosamt för barn och vuxna. Det måste sättas ihop med att vilja vara som Kristus och älska Gud först. Inte sätta sig själv i första rummet. Den punkt Jesus för fram är att du litar på Gud att han förser dig med vad du behöver.

I ”Star Wars = Stjärnornas Krig” är det en kraft och jag kan utnyttja kraften för att interagera med kraften. Men idén är inte att få Gud att böja sig efter min vilja. Jag tror faktiskt att attraktionslagen kan förstöra människor. En person i min församling fick sitt liv förstört / Ruinerat på grund av just attraktionslagen.

Melissa

Verkligen?

Mike

Hon läste boken om attraktionslagen och såg på några videor på nätet, och det förändrade henne till en riktig narcissist. Jag hade samtal med henne om detta och det förstörde henne verkligen. Det här undervisade henne att hon bara behövde vilja ha det, vilja ha det, vilja ha det.

Melissa

Att du är en varelse som besitter kraft att få allt som du vill ha fö4r du är mer eller mindre universums center.

Mike

Sorgligt nog är det den effekt det hade på henne. Egentligen är det idoldyrkan av sig själv. Så oturligt nog förstörde det hennes liv ordentligt. Vi kommer tillbaka till detta igen;

Jak 4:3 Dock, I bedjen, men I fån intet, ty I bedjen illa, nämligen för att kunna i edra lustar förslösa vad I fån.

1 Joh 5:14-15 Och detta är den fasta tillförsikt vi hava till honom, att om vi bedja om något efter hans vilja, så hör han oss. Och om vi veta att han hör oss, vadhelst vi bedja om, så veta vi ock att vi redan hava det som vi hava bett honom om i vår bön.

För oss är bön att foga / böja oss under Gud, där vi ber eller gör en förfrågan om någonting, men vi böjer oss för Hans vilja. Jesus ger oss hur vi ska se på bön i Getsemane när han är på väg mot sin död på korset; Om det finns något annat sätt, låt detta gå ifrån mig. Dock inte min vilja utan din vilja ske. Luk 22:42 Så Jesus själv som inte gärna vill gå igenom korsfästelsen ber Gud om det finns något annat sätt. Han visar för oss korsets betydelse, att det finns inget annat sätt att bli frälst på. Men detta är skrivet för vår skull, så vi ska se hur vi ska bete oss även i de värst tänkbara situationer. Du har din förfrågan, du låter Gud få vetskap om den, men du böjer dig för Guds vilja. För i slutändan är Guds planer goda, även om du inte känner eller ser det i detta ögonblick.

Melissa

En bra punkt. Men för att använda detta som en språngbräda. Det första jag tänker på är människor som (specifikt) inte får helande? För vad jag ser repeterat ofta är att Gud ska alltid hela. Gud borde hela 100 % av gångerna. Hela tiden! Om du är i en position där du inte får vad du tror på, hur skulle du förklara det för personen. Jag tycker det du sa låter väldigt troligt. Men när personen i fråga kanske anser att det är ett brott mot mig, jag tar anstöt av vad du säger, jag behöver bara ha tillräckligt med tro. Vad skulle du säga till denna?

Mike

Ibland är Guds plan större och bättre. Det är en besk medicin att svälja. Men kom ihåg den analogi jag gav, angående den billiga imitationen av ett överflödande liv, kontra det överflödande liv som Jesus talade om. Så viktigt och värdefullt som ett ögonblickligt helande är. Jag har saker som jag behöver / vill ha helade, själv har jag kroniskt ryggproblem, men jag litar på att Gud använder detta för sitt förhärligande. Och jag har bett och bett och bett. Personligen tror jag inte det är på grund av för lite böner eller tro, jag tror det är Hans vilja. Varför tror jag det? För jag har bett, trott och litat på på egen hand och med andra, men jag tror att Gud använder det.

Detta är inte endast min idé utan det är vad skriften förkunnar för oss. Jesus undslapp inte döden på korset även om han bad om det, för människornas frälsning och för denna härliga eviga upplevelse. Det var i långa loppet bättre än om han övergivit korsfästelsen. Titta på Paulus;

2 Kor 12:7-10 Och för att jag icke skall förhäva mig på grund av mina övermåttan höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i mitt kött, en Satans ängel, som skall slå mig i ansiktet, för att jag icke skall förhäva mig. Att denne måtte vika ifrån mig, därom har jag tre gånger bett till Herren. Men Herren har sagt till mig; »Min nåd är dig nog, ty kraften fullkomnas i svaghet.» Därför vill jag hellre med glädje berömma mig av min svaghet, på det att Kristi kraft må komma och vila över mig. Ja, därför finner jag behag i svaghet, i misshandling, i nöd, i förföljelse, i ångest för Kristi skull; ty när jag är svag, då är jag stark.

Detta är någonting som alla trosrörelse sammanhang måste bortförklara. Det är oväsentligt om vi tror att Paulus led av en fysisk åkomma eller inte. Helt klarat hade han någonting otrevligt som pågick i hans liv, spelar ingen roll om det var fysiskt eller andligt. Detsamma för oss - jobbstress eller fysiska åkommor - inte trevligt – jag lider här. Paulus lider och det är Gud som har gett honom det, för att han inte ska förhäva sig utan fortsätta vara ödmjuk. Detta även om det skulle ha en demoniskt element tillagt.

Melissa

Anledningen bakom är avslöjande.

Mike

Ja för att Paulus ska fortsätta vara ödmjuk. Så i Guds ögon var Paulus ödmjukhet viktigare än hans välstånd eller att få må bra.

Melissa

Ja det är verkligen en ögonöppnare. Vilket perfekt skriftställe för det.

Mike

ja, Gud bryr sig mer om min karaktär än om min hälsa. Och sedan går Paulus vidare i;

2 Kor 12:8 Att denne måtte vika ifrån mig, därom har jag tre gånger bett till Herren.

Aposteln Paulus har givetvis en stor tro och detta är vad Gud svarar honom.

2 Kor 12:9 »Min nåd är dig nog, ty kraften fullkomnas i svaghet.»

Helt klart säger Gud till honom, jag vill att du ska vara svag, för när du är svag förlitar du dig på min nåd. Och det är min styrka som ger dig styrka att ta dig igenom dessa hårda tider. Det gör mig (Gud) förhärligad. Och Paulus gensvar kommer direkt efter;

2 Kor 12:9-10 Därför vill jag hellre med glädje berömma mig av min svaghet, på det att Kristi kraft må komma och vila över mig. Ja, därför finner jag behag i svaghet, i misshandling, i nöd, i förföljelse, i ångest för Kristi skull; ty när jag är svag, då är jag stark.

Jag glädjer mig i mina svagheter så att Kristi kraft kan vila på mig. Så vi gläder oss i de svagheter och sjukdomar vi har, på grund av dem så har jag stora förmåner av att vara Jesus nära och få styrka i och genom honom.

Melissa

Detta är svårt för somliga för de kan inte se förbi att de måste få sitt helande, sin välsignelse. Gud kommer alltid hela och komma igenom för dig. Jag kommer säga detta frimodigt då jag satt mig in i kulter efter att ha kommit ur New Thought / New Age att detta är en sorts sinneskontroll (hjärntvätt). För du är tillsagd att tänka på ett visst sätt och om du slutar tänka på det här sättet så får du inte det som du vill ha. De säger tänk positivt, tänk positivt, tänk inget annat. De tar bibelverser och förkunnar för dem att detta är skriften; Du kommer få din välsignelse (punkt slut). Tänk inte på någonting annat - så att höra en alternativt ståndpunkt – en biblisk ståndpunkt – vilket jag ärligt talat finner väldigt vackert, ärligt talat – att Gud kan använda det för sin härlighet – det är en främmande tanke för dem. Tack för att du förklarade detta.

(Ingemos tillägg; Om igen kan jag intyga att detta är exakt detsamma i trosrörelsen. Även biten där det upprepas så mycket så ditt sinne förändras och du inte längre själv använder dig av kritiskt tänkande. Men att tänka kritiskt / negativt är detsamma som att tänka otro i trosrörelsen, så det uppmuntras inte, snarare kan man få höra att man är besatt av kritiska andar, om man gör det.)

Mike

Och det här hoppet är så mycket bättre. Den billiga imitationen är att jag ska låtsas att saker och ting blir bättre även om de inte blir det. Vilket är jobbigt att uppehålla. Men vi vill inte ta bort hoppet ifrån någon och lämna dem i hopplöshet. Hoppet som vi har är att även i mina absolut värsta stunder lär jag mig att förlita mig helt och hållet på Gud och luta mig på Jesus. Guds styrka gör mig perfekt i min svaghet. Även i mina mörkaste stunder kan jag glädja mig i min karaktärsförändring och Guds arbete i mitt liv. Jag vet att jag inte kommer bli helad av det jag lider av idag men i slutändan så kommer jag få härlighet och jag kommer vinna min krona – under det nya som Gud kommer föra in. Med andra ord så har jag ett mycket större hopp om det som kommer komma. Det betyder dock inte; ”Ditt bästa liv nu”.

Vårt bästa liv nu handlar inte om det vi kan få vare sig hälsa eller saker här och nu, utan om det som vi inte kan se just nu, utan kommer förverkligas i evigheten.

Melissa

Vi ska strax gå vidare, men jag vill lägga till detta. Jag har en vän som är kroniskt sjuk, vi möttes för flera år sedan. Hon har fel på allt som finns under solen i sitt liv. Hon var djupt engagerad inom New Age, jag mötte henne genom en Facebook grupp som jag har. Hon läser sin bibel. Men innan hade hon ett blint hopp. Hon använder sig nu av historien om den blinde mannen – Jesus spottar på marken tar upp leran och lägger på hans ögon - och att det hon lider av på något sätt ger Gud äran.

Joh 9:1-3 När han nu gick vägen fram, fick han se en man som var född blind. Då frågade hans lärjungar honom och sade: »Rabbi, vilken har syndat, denne eller hans föräldrar, så att han har blivit född blind?» Jesus svarade: »Det är varken denne som har syndat eller hans föräldrar, utan så har skett, för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.

Hon är kroniskt sjuk varenda dag, men hon älskar verkligen Jesus. Jag älskar det.

Mike

Ja det är fantastiskt, en av de vackra sakerna i världen. Det finns ett element av detta som vi alla behöver lära oss. Men det handlar inte om att hon aldrig kommer få sitt helande, det handlar endast om den där fördröjningen, förlita sig på Gud och låta honom arbeta i den här tiden. Helandet kommer, om inte förr, komma vid uppståndelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...