måndag 25 juli 2022

Vad handlar egentligen detta om; Han som kallar på ting som inte finns till som om de finns till ?

Diskussion mellan pastor Mike Winger och före detta New Thought / New Age anhängare Melissa Dougherty. De går igenom olika bibelverser som både de inom New Age, New Thought och Trosrörelsen med det som kommit fram ur trosrörelsen använder sig av. Melissa ger olika bibelverser som Mike förklarar vad de egentligen betyder. Videon är ca 2 timmar lång och de går endast igenom ca 15 av den hundratals olika skrifter som används av folk inom båda lägren.



Hon kommer ta skriftställena ur sina sammanhang, vilket de gör både i Trosrörelsen och det som kommit ur det som Nya Apostoliska Reformationen och i New Age.

(Ingemos tillägg; Jag kommer inte översätta allting eller ens ordagrant, det skulle bli alldeles för många sidor, ser jag efter ca 10 min. vill man höra allting får man lyssna på videon. För den som inte vet det så är det sammanhang som gäller, tre till antalet. 1. Läs allting i sammanhang, vilket innebär 10 verser eller mer före och efter det ställe det handlar om.

2. Läs alla refererade verser listade inunder i sina sammanhang. En del kommer då visa sig vara mer förklarande och andra mindre, som t.ex. (obs taget ur sammanhang)




Allt vad vi ber om i tro, men inte sånt som vi lustar efter eller har begär till, som t.ex. högsta vinsten på lotteri, ny lyxbil, lyxkåk med mera. Det materiella står ju i kontrast mot Gud, då det är det som utgör en frestelse för oss.

3. Summan av kardemumman, det vill säga vad hela bibeln säger är det som det måste stämma in på.

I trosrörelsen så får man plocka ut inte bara verser ur deras sammanhang utan även delar av verser, vilket man också gör i New Age för att få dem att betyda det som man vill att det ska betyda, eller för att stämmer in på det som personen predikar om. Man kan kalla det för klipp och klistrings metod. På detta sätt kan man få bibeln att betyda vad som helst.



Nu börjar vi med den som detta i videon handlar om;

Melissa

Nästa vers är ifrån Rom 4:17 och det är en stor vers i trosrörelsecirklar;
















Om igen så handlar det om att tala saker som inte finn till existens. Vi vet varför New Age och New Thought cirklar använder sig av det. Vad säger Paulus här i sammanhang.

Mike

Romarbrevet ger oss en försiktig bild av evangeliet. I de första tre kapitlen etablerar det att vi är syndare och att vi har syndat och att vi behöver frälsning genom Jesus. Det går också igenom att jag blir frälst genom tro. Vilket är väldigt viktigt för att kunna förstå Romarbrevet 4:17. Efter att säga till oss att frälsningen kommer av tro är en av de saker som Paulus gör är att etablera att detta har alltid varit bibelns undervisning, det är inget nytt vi lär oss med Jesus. Detta vet vi redan i 1:a Moseboken.

Paulus försöker lära oss att frälsning genom tro är inte något nytt, utan det kommer från 1:a Mosebok. Så han använder Abraham som sitt exempel, vilket är briljant. Abraham trodde på Gud – och Gud tillräknade Abraham det som rättfärdighet. Så Paulus bygger upp ett bibliskt bevis på att frälsning alltid har kommit av tro. Ett briljant sätt att visa på hur Gud i tusentals år har visat oss på evangeliets sanning.

När vi kommer till ”Rom 4:17 Han kallar på ting som inte är till, som om de var till” – Detta talar inte om att vi talar saker in i existens, utan det pekar på Gud. Jag gör ingenting alls, det är endast Gud som gör det. Jag tänker inte att jag gör någonting, endast Gud skapar allting genom det Han talar ut. Gud är den enda som kan kalla på ting som inte finns till och få dem att existera.

När Paulus talar om denna vers så handlar det inte ens om att vi eller Gud skapar saker med våra munnar, utan det går tillbaka till Abraham och att han blir lovad efterlevande och att Gud ska välsigna dessa och världen genom dem. Abraham hade inga barn vid den här tiden, men trodde på Gud. Gud talar om det som om det redan är en verklighet. Gud förutspår framtiden och han kommer genomföra det som han förutsäger skall ske. Det handlar alltså om profetia och uppfyllandet av profetia. Detta talas det även om i Jeaja inunder;

Jes 44:6-8 Så säger HERREN, Israels konung, och hans förlossare, HERREN Sebaot: Jag är den förste, och jag är den siste, och förutom mig finnes ingen Gud. Och vem talar, såsom jag har gjort, alltsedan jag lät urtidsfolket framträda? Må han förkunna det och lägga det fram för mig. Ja, må de förkunna det tillkommande, vad som skall ske. Frukten icke och var icke förskräckta. Har jag icke för länge sedan låtit dig höra om detta och förkunnat det? Ni är ju mina vittnen. Finnes väl någon Gud förutom mig? Nej, ingen annan klippa finnes, jag vet av ingen.

Här säger Gud, vill du förutspå framtiden, gör det - och se om det du säger verkligen kommer att ske. Han förkunnar sedan i vers 8 att ingen kan spå om framtiden utom Gud själv.

Gud förutspår framtiden och kallar in det som hans sagt skall ske - till existens. Applikationen på Rom 4:17 handlar inte om att jag kan förutspå framtiden och få saker att existera som inte gör det ännu, utan att Gud kan - och jag skall lita på Honom för att Han kan. Romarbrevet från 1-5 kapitlet handlar om att jag ska ha lita på Gud och genom denna tillit bli frälst.

Melissa

Det går om igen tillbaka till om man endast läser bibeln så hamnar man inte här. Om du läser någonting i Romarbrevet (gäller även andra ställen) utifrån din egen förståelse, det blir som om du tar en rund plutt och försöker få in den i ett fyrkantigt hål.


https://www.youtube.com/watch?v=d3NVJU82du8


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...