tisdag 26 juli 2022

Vad handlar egentligen detta om; Jag vet väl vilka tankar jag har för er, fridens tankar inte ofärdens?

 Diskussion mellan pastor Mike Winger och före detta New Thought / New Age anhängare Melissa Dougherty. De går igenom olika bibelverser som både de inom New Age, New Thought och Trosrörelsen med det som kommit fram ur trosrörelsen använder sig av. Melissa ger olika bibelverser som Mike förklarar vad de egentligen betyder. Videon är ca 2 timmar lång och de går endast igenom ca 15 av den hundratals olika skrifter som används av folk inom båda lägren.


Hon kommer ta skriftställena ur sina sammanhang, vilket de gör både i Trosrörelsen och det som kommit ur det som Nya Apostoliska Reformationen och i New Age.

(Ingemos tillägg; Jag kommer inte översätta allting eller ens ordagrant, det skulle bli alldeles för många sidor, ser jag efter ca 10 min. vill man höra allting får man lyssna på videon. För den som inte vet det så är det sammanhang som gäller, tre till antalet. 1. Läs allting i sammanhang, vilket innebär 10 verser eller mer före och efter det ställe det handlar om.

2. Läs alla refererade verser listade inunder i sina sammanhang. En del kommer då visa sig vara mer förklarande och andra mindre, som t.ex. (obs taget ur sammanhang)




Allt vad vi ber om i tro, men inte sånt som vi lustar efter eller har begär till, som t.ex. högsta vinsten på lotteri, ny lyxbil, lyxkåk med mera. Det materiella står ju i kontrast mot Gud, då det är det som utgör en frestelse för oss.

3. Summan av kardemumman, det vill säga vad hela bibeln säger är det som det måste stämma in på.

I trosrörelsen så får man plocka ut inte bara verser ur deras sammanhang utan även delar av verser, vilket man också gör i New Age för att få dem att betyda det som man vill att det ska betyda, eller för att stämmer in på det som personen predikar om. Man kan kalla det för klipp och klistrings metod. På detta sätt kan man få bibeln att betyda vad som helst. 



Nu tar vi den här versen och vad den egentligen betyder; 

Melissa

Nästa är då av Jeremia, den gråtande profeten. Han varnar Jerusalem om att de behöver omvända sig – snälla omvänd er. Men det som de allra flesta citerar från just Jeremia är denna vers. Vad betyder det egentligen?




Mike

Det är så många verser som tas ur sitt sammanhang. Bara tänk dig om jag gjorde det här mot dig Melissa. Jag tog det du sade ur sitt sammanhang och låtsades att du gett ett löfte som du aldrig gett och sedan försökte tvinga dig att hålla löftet i fråga.

Melissa

Ge mig ett exempel.

Mike

Detta är ett sorgligt exempel och det är inget som jag är stolt över. Tänker jag efter finns det mycket som jag inte är stolt över under högstadietiden. När jag var i högstadiet

Melissa

Det gäller nog många av oss tror jag.

Mike

Vi hade skrivmaskinsklass och jag gjorde illa ifrån mig. Min lärare såg att jag inte gjorde så mycket annat än att fåna mig, mina betyg var riktigt dåliga, så hon sade; Om du inte ens tänker försöka varför bry dig om att ens dyka upp – hon kan rent av ha sagt att jag skulle inte bry mig om att dyka upp. Jag tänkte avsiktligt i mig själv;

Melissa

Bryter av och säger, du behöver inte ens gå till skolan.

Mike

Skrattar till; Jag behöver inte gå till skolan. Detta var sista lektionen för dagen – så kontentan blev att de följande ca 2 veckorna gick jag hem innan den lektionen. Och jag tänkte att om jag hamnar i trubbel så kommer jag berätta för rektorn att hon sa till mig att inte komma. Varför? För den delen av det hon sade lät bra och jag ville använda det till min egen förmån. Men det var fel. Till slut hamnade jag hos rektorn och använde mig av mitt trick och av någon anledning så funkade det, jag vet inte hur. Hon blev den som fick en reprimand av rektorn för att hon sagt till en elev att inte komma till skolan.

Melissa

Nä, lägg av!

Mike

Själv satt jag där fundersam över att det hade fungerat. Det funkade på mig just då, men i det långa loppet så klarade jag inte av högstadiet, så i det långa loppet var det inte till min fördel.

Melissa

En bra analogi då du tar något som någon säger och får det att passa in på ditt eget liv.

Mike

Japp! Jag vet vad du menar, men så här kan jag använda mig av det. Går vi över till Jeremia 29:11 så handlar det om Israel och inte om dig och mig. Templet var i ruiner och folket på väg i fångenskap till Babylon och Gud säger precis innan de förs bort i fångenskap; Min plan för er är välfärd. Vad i hela världen menar han med det?

Jer 29:11 Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att giva eder en framtid och ett hopp.

Folket är och har varit i uppror, Gud har sagt till dem att lyda, de har vägrat, så nu kommer straffet. Detta är inte min vilja för mitt folk säger Gud här, men ni har varit olydiga och det leder till straff. När ni väl kommer tillbaka till mig, då kommer detta hända.

Jer 29:10-14 Ty så säger HERREN: Först när sjuttio år hava gått till ända i Babel, skall jag se till er och uppfylla på er mitt löftesord att föra er tillbaka till denna plats. Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att ge er en framtid och ett hopp. Och ni skall åkalla mig och gå åstad och be till mig, och jag vill höra på er. Ni skall söka mig, och ni skall ock finna mig, om ni frågar efter mig av allt ert hjärta. Ty jag vill låta mig finnas av er, säger HERREN; och jag skall åter upprätta er och skall församla er från alla de folk och alla de arter till vilka jag har drivit er bort, säger HERREN; och jag skall låta er komma tillbaka till denna plats, varifrån jag har låtit föra er bort i fångenskap.

Melissa

Kan det appliceras på oss i detta århundrade?

Mike

För vår del så har vi ju inte ett löftesland som Israel har. Guds löften till landet israel är något Han endast gjort för Israel ingen annan. Jag har dock andra löften, som att Gud ska vara med mig evig glädje och frälsning m.m.. Mitt jobb är att hålla fast vid alla dessa löften och låta Gud bringa ut det bästa i mitt liv. Faran blir när jag tar fysiska löften till Israel om välfärd t.ex. och jag applicerar det som att det är omedelbara löften till mig och alla andra i Kristus, idag. Även på Jeremias dagar så säger ju Gud att det ska ta 70 år innan de ser det ske. För de flesta Israeliter innebär det att de inte kommer komma tillbaka utan de kommer dö i fångenskap.

Om vi vill applicera det på oss i vår tid då får jag vänta tills jag kommer till himlen och få det fullbordat där.

Melissa

Ingen skada kan komma vid den kristna.

Mike

På sätt och vis är det så och ändå om vi ser på apostlarna och alla människor som vi mött i våra liv, så stämmer det ju inte att ingen skada alls ska komma vid oss. Men om vi känner Gud och är i relation med Gud och du behöver välfärd här och nu, då är det en billig imitation.

Jesus stötte på detta många gånger när han gav mat åt femtusen och ändå säger de; Visa att du är den som ska komma. Jesus försöker visa dem på att det de behöver är Honom som det eviga brödet, inte bröd, som i mat här och nu. Han försöker få deras ögon bort ifrån denna tillfälliga värld och in på den eviga världen. Samma problem finner vi med de som vill använda dessa verser för välstånd här och nu. De förstår inte hur billigt det är, att det eviga är det som betyder någonting, inte det som är förgängligt här och nu.

https://www.youtube.com/watch?v=d3NVJU82du8


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...