fredag 8 juli 2022

Vad handlar egentligen den här versen om; Jag har kommit för att de skall ha liv och övernog.

Jag kommer dela upp denna video i många delar, då  hela två timmar kommer bli väldigt långt, och ge titeln av vilken vers som tas upp.

Diskussion mellan pastor Mike Winger och före detta New Thought / New Age anhängare Melissa Dougherty. De går igenom olika bibelverser som både de inom New Age, New Thought och Trosrörelsen och de som kommit fram ur trosrörelsen använder sig av. Melissa ger olika bibelverser som Mike förklarar vad de egentligen betyder. Videon är ca 2 timmar lång och de går endast igenom ca 15 av den hundratals olika skrifter som används av folk inom båda lägren.



Hon kommer ta skriftställena ur sina sammanhang, vilket de gör både i Trosrörelsen och det som kommit ur det som Nya Apostoliska Reformationen och i New Age.

(Ingemos tillägg; Jag kommer inte översätta allting eller ens ordagrant, det skulle bli alldeles för många sidor, ser jag efter ca 10 min. vill man hör allting får man lyssna på videon. För den som inte vet det så är det sammanhang som gäller, tre till antalet. 1. Läs allting i sammanhang, vilket innebär 10 verser eller mer före och efter det ställe det handlar om.

2. Läs alla refererade verser listade inunder i sina sammanhang. En del kommer då visa sig vara mer förklarande och andra mindre, som t.ex. (obs taget ur sammanhang)



Allt vad vi ber om i tro, men inte sånt som vi lustar efter eller har begär till, som t.ex högsta vinsten på lotteri, ny lyxbil, lyxkåk med mera. Det materiella står ju i kontrast mot Gud, då det är det som utgör en frestelse för oss.

3. Summan av kardemumman, det vill säga vad hela bibeln säger är det som det måste stämma in på.

I trosrörelsen så får man plocka ut inte bara verser ur deras sammanhang utan även delar av verser, vilket man också gör i New Age för att få dem att betyda det som man vill att det ska betyda, eller för att stämmer in på det som personen predikar om. Man kan kalla det för klipp och klistrings metod. På detta sätt kan man få bibeln att betyda vad som helst. Jag kommer lägga in hela bibelverser och stryka under den del som hon använder sig av.)



Nu börjar vi med detta som videon handlar om;

M.D.




Detta används för att förklara att Jesus kom för att ge oss ett överflödande liv. Vi ska leva rika liv och ha mer än nog och välsignelser ifrån Gud. Överflödet kommer också in på överflöd av den Helige Ande.

M.W.

Till viss del instämmer jag, Jesus kom för att ge oss ett överflödande liv, vilket vi inte kan ha utan honom. Låt mig ge dig en liknelse från mitt liv. Jag har en vän som gav mig hörlurar, de såg ut som apples variant, men de fungerade inte ordentligt, för de var en billig kopia. (Han visste inte att de var dåliga bara att de var på rea).

Vi får en version av överflödande liv när t.ex. Trosrörelsen talar om det, men det är inte riktigt så det är. Läser vi sammanhanget så ser vi att Jesus är den gode herden som kom för att ge sitt liv för fåren. Utåt sett så ser det ut som att Jesus är fattig och dör i förtid. Det handlar alltså inte om att vi kan leva våra bästa liv här och nu. Vad det handlar om är våra bästa liv i evighet.

Luk 12:15 Sen till, att I tagen eder till vara för allt slags girighet; ty en människas liv beror icke därpå att hon har överflöd på ägodelar.

Om du tror att ett överflödande liv handlar om ägodelar, ställ det emot versen ovanför, att en människas liv inte beror på ägodelar. Snarare är det så att Jesus varnar oss för det som vi vill ha runt omkring oss. Bibeln kallar detta längtande efter materiella saker för idoldyrkan.

Luk 12:22-23 Bekymra er inte för ert liv, vad ni ska äta, ej heller för er kropp, vad ni ska klä er med. Livet är ju mer än maten, och kroppen mer än kläderna.

I Lukas 12 går Jesus vidare med att beskriva att vi inte ska oroa oss för kläder och mat, för livet är mer än kläder och mat. Så vad handlar ett bättre liv om för Jesus? Det är inte som trosrörelsen förkunnar, nämn det och kräv det, bättre arbete, större familj, mer och mer av vänner, prylar och pengar är inte livet. För Jesus handlar det om att vi ska dra oss närmare honom. Jesus förklarar i att han är livet. Han är enda vägen till att få en relation med Fadern.

Joh 14:6 Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Joh 17:3 Och detta är evigt liv, att de känna dig, den enda sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus.

Jesus blir ännu mer utförlig i Joh 17:3 att leva är att känna Gud och genom Jesu död få ett evigt liv med honom. Av detta kan vi förstå att ett överflödande liv är att ha en relation med Gud i evighet. Saker i den här världen som välståndsförkunnare talar om är billigt i jämförelse med att ha ett evigt liv tillsammans med Gud.

Det blir en billig imitation om vi tror att Jesus kom för att vara min kosmiska godisautomat . Där han ska ge mig en bättre bil, jag behöver mer hälsa, oh, tack Jesus. Om mitt liv hänger på saker och perfekt hälsa så har jag en billig imitation.

Det Jesus talar om överflödande liv är bättre än det New Age och trosrörelsens, prylar och hälsa. Två sätt som det är bättre på, 1. Det är en relation med Gud, vilket är en rikedom som övergår allt lidande. 2. Det är inte temporärt som i de andra fallen utan det varar i evighet Allt det som välståndspredikanter talar om kommer brinna upp.

Jag personligen vill samla skatter i himlen som är evig, inte här på jorden. Det temporära tillstånd som är här och nu verkar vara mycket fokuserat på mig och mitt, istället för på Gud.

Fil 3:8-14 Gud talar om den eviga godheten som överväger de temporära och hur relationen med Gud är bättre än allt annat. Detta överväger tankesättet som kommer från attraktionslagen (lika drar till sig lika)

Fil 3:7-11 Men allt det som var mig en vinning, det har jag för Kristi skull räknat såsom en förlust. Ja, jag räknar i sanning allt såsom förlust mot det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. Ty det är för hans skull som jag har gått förlustig alltsammans och nu räknar det såsom avskräde, på det att jag må vinna Kristus och bliva funnen i honom, icke med min egen rättfärdighet, den som kommer av lag, utan med den rättfärdighet som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten av Gud, på grund av tron. Ty jag vill lära känna honom och hans uppståndelses kraft och få känna delaktighet i hans lidanden, i det jag bliver honom lik genom en död sådan som hans, om jag så skulle kunna nå fram till uppståndelsen från de döda.

Paulus räknar allting som avskräde i förhållande till att känna Gud. Allting, hälsa, finanser få erkännande i samhället, precis allting, inget av det är någonting värt om jag kan vinna Kristus och bli erkänd i honom. Han ville inte ha sin egen rättfärdighet genom lagen utan den som kom genom tro på Jesus. Att få känna honom och hans uppståndelsekraft, att få dela hans lidanden, bli som honom även i hans död.

Varken apostlarna eller Jesus var rika, de blev torterade till döds för sin tro och många problem, inget av det spelade någon roll, jämfört med den härlighet som ska komma och att känna Kristus.

Förvirringen består i att de har en billig imitation som består i saker du kan få. Men även om du får dem så kan du inte behålla dem. Vilken tråkig imitation det är.

M.D.

Det var en mycket bra förklaring,. För när du tar in Paulus, om vi ser honom i fängelse jämfört med leva ett liv i överflöd. Se bara på apostlarna som gick med Jesus och talade med honom. För den kristna handlar ett överflödigt liv endast om honom, en relation med honom. Du omnämnde hälsa och jag tror det är ett svårt koncept för folk som har hälsoproblem. Jag brukar ofta säga till folk; Är Jesus nog? Om du inte får ett helande, om du inte får dina finansiella välsignelser; Är Jesus nog, räcker han till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...