lördag 9 juli 2022

Vad handlar egentligen dessa verser om; Saligare att ge än att få och Allt vad ni med tro ber om ska ni få?

 

Diskussion mellan pastor Mike Winger och före detta New Thought / New Age anhängare Melissa Dougherty. De går igenom olika bibelverser som både de inom New Age, New Thought och Trosrörelsen med det som kommit fram ur trosrörelsen använder sig av. Melissa ger olika bibelverser som Mike förklarar vad de egentligen betyder. Videon är ca 2 timmar lång och de går endast igenom ca 15 av den hundratals olika skrifter som används av folk inom båda lägren.



Hon kommer ta skriftställena ur sina sammanhang, vilket de gör både i Trosrörelsen och det som kommit ur det som Nya Apostoliska Reformationen och i New Age.

(ingemos tillägg; Jag kommer inte översätta allting eller ens ordagrant, det skulle bli alldeles för många sidor, ser jag efter ca 10 min. vill man hör allting får man lyssna på videon. För den som inte vet det så är det sammanhang som gäller, tre till antalet. 1. Läs allting i sammanhang, vilket innebär 10 verser eller mer före och efter det ställe det handlar om.

2. Läs alla refererade verser listade inunder i sina sammanhang. En del kommer då visa sig vara mer förklarande och andra mindre, som t.ex. (obs taget ur sammanhang)




Allt vad vi ber om i tro, men inte sånt som vi lustar efter eller har begär till, som t.ex högsta vinsten på lotteri, ny lyxbil, lyxkåk med mera. Det materiella står ju i kontrast mot Gud, då det är det som utgör en frestelse för oss.

3. Summan av kardemumman, det vill säga vad hela bibeln säger är det som det måste stämma in på.

I trosrörelsen så får man plocka ut inte bara verser ur deras sammanhang utan även delar av verser, vilket man också gör i New Age för att få dem att betyda det som man vill att det ska betyda, eller för att stämmer in på det som personen predikar om. Man kan kalla det för klipp och klistrings metod. På detta sätt kan man få bibeln att betyda vad som helst. Jag kommer lägga in hela bibelverser och stryka under den del som hon använder sig av.)




Nu börjar vi med denna del av vad videon handlar om;



Dessa två skrifter används gärna tillsammans och de bildar då en sorts gyllene regel, för en New Age´are. Förklaringen om du är i New Age är; Allt som du ger får du tillbaka, för allting är en kosmisk spegel. Så hur du behandlar andra så kommer du bli behandlad på samma sätt. Vad än du ber Gud / universum om, för det är vibrationerna som du lägger ut där, så är du så illa tvungen att få det tillbaka. Det är en sorts lag att du ger något till någon så måste Gud / universum / energin ge tillbaka. Detta är en av attraktionslagens skrifter. Folk som Wayne Dyer, Eckhart Tolle, Rhonda Byrne och Esther Hicks de använder skrifter som dessa för att bekräfta det de tror på. Det är också en anledning till att de ser så glada ut hela tiden. De tror ju att positiv energi ger positiv energi tillbaka. Så Mike vad säger du om detta, hur definierar skriften det?

( Ingemos tillägg; samma verser fås att betyda samma sak i trosrörelsen, även om de inte säger det direkt.)

M.W.

Jag började med endast skriften och hörde om detta senare, så för mig innebär det att jag har behövt få mitt huvud att fungera på ett korrekt sätt, då jag inte ens kunde förstå hur någon kunde komma till denna slutsats. Detta finns inte i bibeln på det sättet. Kvantum fysik och mörk energi verkar det som de använder sig av.

För min del känns det som att man behöver ha en sorts guru som förklarar det som du just gjorde, för att man ska förstå vad de är ute efter. Jag vet en liten aning om kvantum fysik och mörk energi för att förstå att det inte alls kan användas på det här sättet som de använder sig av det. Viktigare är dock att dessa bibelställen inte handlar om det som de säger.

Apg 20:35 Saligare är att ge än att ta / .

Matt 21:22 Och allt vad ni med tro ber om i er bön, det skall ni få.

Bibelns sätt att se på att det är mer välsignat att ge än att få, är att vi inte ger för att få någonting tillbaka. Detta verkar vara New Age tankar. Jag ger för att få, ska i detta sätt att förstå skriften betyda att jag är mer välsignad om jag då får någonting tillbaka när jag ger. Deras sätt blir då att det är mer välsignat att få, vilket är tvärs om mot vad bibeln säger.

Biblisk förståelse; Vi ger inte för att få, vi ger för att ge. Det är vad välsignelsen handlar om. Attraktionslagen blir en utlösande faktor för girighet och själviskhet som upphäver det goda av mitt givande. Som när Jesus kallade fariséerna för hycklare, för de hade en bakomliggande tanke bakom det goda som de gjorde. Vilket blir ett riktigt problem. Det handla inte om att på något sätt ställa sig i rad för universella krafter eller kärlek, eller vad de än ser i detta. Vi ska älska människor som Jesus gjorde och glädjas å deras vägnar och vara glada över att få ge för att de skall bli välsignade.

Om jag tar en liknelse mellan hustru och man. Jag gör någonting för min hustru, jag vet varför jag gjorde det. Om de då inte blir tacksamma så kommer det fram vilka motiv som låg bakom. Blir du så arg på dem för att de inte var tacksamma, då har du gjort det från ett själviskt motiv. Jag gjorde det för att få någonting tillbaka. Jag har då använt mig av vänlighet för att manipulera mig till någonting som jag själv vill ha.

Några bibliska sanningar. Vi vet att Gud förser oss med vad vi behöver och tar hand om oss. Men vi ger inte så han ska ge oss mer i sin tur. Snarare så är det så här; Herre jag vet att du ger mig tillräckligt för att överleva så jag kan vara fri i min givmildhet mot andra, för jag vet att du tar hand om mina behov.

1 Tim 6:3-10 (5) Om någon förkunnar främmande läror och icke håller sig till sunda ord -- vår Herres, Jesu Kristi, ord -- och till den lära som hör gudsfruktan till, då är han förblindad av högmod, och detta fastän han intet förstår, utan är såsom från vettet i sitt begär efter disputerande och ordstrider, vilka vålla avund, kiv, smädelser, ondskefulla misstankar och ständiga tvister mellan människor som är fördärvade i sitt sinne och hava tappat bort sanningen, människor som mena att gudsfruktan är ett medel till vinning. Ja, gudsfruktan i förening med förnöjsamhet är verkligen en stor vinning. Vi hava ju icke fört något med oss till världen, just därför att vi icke kunna föra något med oss ut därifrån. Har vi föda och kläder, så må vi låta oss nöja därmed. Men de som vill bliva rika, de råka in i frestelser och snaror och hemfalla åt många dåraktiga och skadliga begärelser, som sänker människorna ned i fördärv och undergång. Ty penningbegäret är en rot till allt ont; och somliga hava låtit sig så drivas därav, att de hava villats bort ifrån tron och därigenom tillskyndat sig själva många kval.

Hela idén med att tro att gudsfruktan är ett medel för att vinna saker är en depraverad (korrumperad) tanke. Versen efter talar ju om gudsfruktan ihop med förnöjsamhet är en bra vinning. Detta går helt klart emot tanken att jag ger för att få.

Attraktionslagen är en självisk lag, där jag är i centrum och jag får av att ge. Hela konceptet förvandlar kärlek till själviskhet.

M.D.

För de som tittar; Detta är vad som händer när du tar ett litet skriftställe och förvandlar denna vers till en trossats eller lära. NI hör mig och Doreen Virtue hela tiden tjata om vikten av sammanhang. Läser man sammanhanget så ser man att det inte ska tolkas på det sättet. Det finns ju sanning i allting, men allting är inte sanning. Precis som Mike sa; Om du läser enkom bibeln så kommer du aldrig fram till den här slutsatsen. Du får inte katolicismen, Jehovas vittnen, mormonism, sjundedags adventismen, trosrörelsen, sista reformationen och nya apostoliska reformationen, m.m. Man får itne alla dessa religioner om man endast håller sig till att läsa bibeln.

M.W.

New Age tror verkligen på makten i ord eller hur? Det finns ett element av sanning i det, men det är i sig självt taget ur sitt sammanhang. Ord är viktiga, eller hur? De är väldigt viktiga. I bibeln har vi Guds ord, vilka verkligen är livsviktiga för oss som kristna. Att ta Guds ord ur sitt sammanhang är verkligen farligt. Vi måste låta Gud säga vad han har att säga. Givetvis blir han besviken om vi tar hans ord och sedan förvränger dem för att passa in på vad vi själva vill ha sagt.

Mark 11:24 Därför säger jag eder: Allt vad ni ber om och begären, tro att det är er givet; och det skall ske er så.

Tro är en viktig sak när vi ber. Men detta är inte det enda som Jesus någonsin sa om bön.

Jag kan likna det vid om jag ger dig körlektioner och säger till dig att hålla dig till höger och det är den enda lektion jag ger dig. Detta blir den enda regeln om bilkörning, ”håll dig till höger”. Följer du den så dör du, för du kan ju inte endast hålla till höger, i alla situationer oavsett vad.

Så tro är en stor faktor, men inte den enda. Vi läser i;

Jak 4:3 Dock, ni ber, men nir inget, ty ni ber illa, nämligen för att kunna i era lustar förslösa vad nir.

Då ber vi fel och vi får inget svar för vi ber fel. Vi läser ju i;

1 Jon 5:14-15 Och detta är den fasta tillförsikt vi har till honom, att om vi ber om något efter hans vilja, så hör han oss. Och om vi vet att han hör oss, vadhelst vi ber om, så veta vi ock att vi redan har det som vi har bett honom om i vår bön.

Oj, det finns andra saker att ta hänsyn till. Vår tro är viktig, men Guds vilja trumfar det. Jesu bön i;

Matt 6:9-13 Fader vår, som är i himmelen! Helgat vare Ditt namn; tillkomme Ditt rike; ske Din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden; vårt dagliga bröd giv oss i dag; och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåter dem oss skyldiga är; och inled oss icke i frestelse, utan fräls oss ifrån ondo.

Din vilja ske borde vara vår prioritet , inte att få Guds vilja att underordna sig vår vilja, vilket är det sätt som många använder bön på. Han lyssnar på oss om vi ber i samklang med Hans vilja. Jag vet inte alltid vad Guds vilja är. Så sanningen att tro är viktigt är rätt, men det är taget ur sammanhanget från alla andra verser om bön.

M.D.

När jag försöker svara min dotter på 8 år om varför vi inte får allting vi ber om, så går mina tankar till filmen där Jim Carrie är Gud för en dag. Han kan inte svara på alla frågor han får på email, så han säger ja till allting och kaos bryter ut. Skulle vi få allting så skulle det bli ett liknande förhållande, och det är därför som det måste vara inom ramen för Guds vilja.

När jag var liten så hade jag för mig på grund av dessa skrifter att jag skulle kunna gå igenom väggar och flytta på saker med min tankekraft och bokstavligt talat få enhörningar att existera.

M.W.

Det är som att du på något sätt kan sätta dig i kontakt med (slå på) en sorts kraft / energi i universum,som ger dig det du vill ha. I stället för att göre en förfrågan till Gud, vilket är vad bön handlar om. Gud har sin egen vilja.

Kan du föreställa dig hur det här skulle gå till. Du har en kristen med bondgård, han ber om regn för sin skörd, så det börjar regna. Just då svischar Kenneth Copeland förbi i sitt privata jet och han förbjuder det på det skarpaste att regna, för denna regnstorm förstör hans schema, vilket då betyder att regnet måste upphöra. Varpå bonden börjar; Gud jag behöver ett extremt regnväder här, så på en gång blir det en storm. När någon annan då ser denna storm, så ber de att stormen ska byta bana. Det är fånigt / urdumt.

Om du har en folkmängd på hundra personer och du ber om att alla deras behov ska mötas. Hur många av dessa, i synnerhet om de är i 20-års åldern ber då om att en specifik person ska bli deras make / maka, och just denna ber om att någon annan ska bli deras make / maka?

Vi behöver Guds vilja, för vi vet inte vad som pågår. Vi är trångsynta och självfixerade generellt talat. Därför behöver vi Gud som säger nej till en hel del av våra bönder, då det inte är l linje med Hans plan och syften.

M.D.

Varför tillåter Gud mig att vara sjuk eller att dåliga saker händer? Här kommer vi in på saker som vi inte förstår då vi är människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...