onsdag 27 juli 2022

Vad är evangeliet?

av Burk Parson

Den store Princeton-teologen Charles Hodge från 1800-talet sa: "Evangeliet är så enkelt att små barn kan förstå det, och det är så djupgående att studier gjorda av de klokaste teologerna aldrig kommer att uttömma dess rikedomar."

Evangeliet är absolut grundläggande för allt vi tror på. Det är själva kärnan i vilka vi är som kristna. Men många bekännande kristna kämpar med att svara på frågan: Vad är evangeliet? När jag undervisar förvånas jag över hur många av mina elever som inte kan ge en biblisk korrekt förklaring av vad evangeliet är och vad värre är, vad evangeliet inte är. Om vi inte vet vad evangeliet är, är det synd om oss – för då kan vi inte förkunna evangeliet när vi evangeliserar så att syndare kan bli frälsta och vi själva kan inte heller bli frälsta.

I våra dagar finns det otaliga förfalskade evangelier, både inom och utanför kyrkan. Mycket av det som finns på kristen tv och på hyllorna i kristna bokhandlar skymmer evangeliet fullständigt och gör det därigenom till ett annat evangelium, som inte är något som helst evangelium.

Den engelske pastorn J.C. Ryle skrev: "Eftersom Satan inte kan förstöra evangeliet har han alltför ofta neutraliserat dess användbarhet genom addition, subtraktion eller substitution." Det är viktigt att vi förstår att bara för att en predikant talar om Jesus, korset och himlen, betyder det inte att han predikar evangeliet. Och bara för att det finns en kyrka i varje hörn betyder det inte att evangeliet predikas i dem alla.

I grunden är evangeliet nyheter. Det är goda nyheter – de goda nyheterna om vad vår treenige Gud har åstadkommit för sitt folk: Fadern sänder sin Son, den inkarnerade Jesus Kristus, för att leva fullkomligt, uppfylla lagen och dö som ett offerlamm, och på så sätt tillfredsställa Guds vrede mot oss så att vi ska kunna slippa helvetet och där sona våra synder; Gud uppväckte Honom från det döda genom den Helige Andes kraft. Detta är det segerrika tillkännagivandet om hur Gud räddar syndare.

Och även om Jesu kallelse att "ta upp ditt kors och följa mig", "omvänd dig och tro", "förneka dig själv" och "håll mina bud" är nödvändiga bud som direkt följer evangeliets förkunnelse, är de inte i sig självt de goda nyheterna om vad Jesus har åstadkommit. Evangeliet är inte en kallelse att arbeta hårdare för att nå Gud; det är det storslagna budskapet om hur Gud gjorde allt Han kunde - för att nå oss – med Sitt goda för oss.

Evangeliet är goda nyheter, inte goda råd eller goda instruktioner, precis som J. Gresham Machen skrev: ”Först och främst behöver jag ingen uppmaning, utan ett evangelium, inte anvisningar om hur jag kan rädda mig själv, utan kunskap om hur Gud har räddat mig. Har du några goda nyheter? Det är frågan jag ställer till dig."

https://www.ligonier.org/learn/articles/what-is-gospel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...