söndag 8 september 2019

Återinrättar Gud apostelns och profetens tjänst i församlingen idag?

Rörelsen att återinsätta apostelns och profetentjänst bygger på påståendet att apostlar och profeter ska vara en del av församlingen i Ef 4:11-12. Dessa verser säger: "Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp".

Under församlingens första århundrade fanns det en apostlatjänst och en andlig gåva som apostel. Apostelns tjänst eller position innehölls av Jesu 12 lärjungar plus Mattias som tagit Judas plats och senare Paulus. De som innehöll apostelns tjänst eller position valdes specifikt av Kristus (Mark 3:16-19). Hur ersättaren för Judas sker ser vi i Apg 1:20-26. Observera i detta avsnitt att Judas ställning kallades ett tjänst.

Han utsåg dessa tolv: Simon, som han gav namnet Petrus, Jakob, Sebedeus son, och Johannes, Jakobs bror – dem kallade han Boanerges, det betyder Åskans söner – dessutom Andreas, Filippus, Bartolomeus, Matteus, Tomas, Jakob, Alfeus son, Taddeus, Simon seloten och Judas Iskariot, han som förrådde honom.

I Psaltaren står det skrivet: Hans gård ska bli öde, ingen ska bo där, och: En annan ska ta över hans ämbete. Därför måste en av de män som har varit med oss under hela den tid då Herren Jesus gick in och gick ut ibland oss, från det att han döptes av Johannes till den dag han togs upp ifrån oss, en av dem måste vara ett vittne om hans uppståndelse tillsammans med oss." Man förde fram två: Josef Barsabbas, även kallad Justus, och Mattias. Och de bad: "Herre, du känner allas hjärtan. Visa vem av dessa två du har utvalt till att få den apostlatjänst som Judas övergav för att gå till den plats som var hans." Därefter kastade de lott mellan dem. Lotten föll på Mattias, och han räknades sedan som apostel tillsammans med de elva.

Det bör också noteras att Paulus valdes av Kristus (1 Kor 15:8-9Gal1:1; 2:6-9). Dessa män fick uppgiften att inrätta grunden för kyrkan. Det bör förstås att det var för den universella kyrkan som dessa män var en del av grunden (Ef 2:20). Grunden för kyrkan (universalkyrkan) läggs under det första århundradet. Det är därför apostelns kontor inte längre fungerar.
Allra sist visade han sig också för mig, som för ett ofullgånget foster. Jag är ju den minste av apostlarna, inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling.
Från Paulus, apostel, utsänd inte av människor eller genom någon människa, utan av Jesus Kristus och Gud Fadern som har uppväckt honom från de döda.
Och de som ansågs betydelsefulla – hurdana de nu var gör ingen skillnad för mig, Gud ser inte till personens yttre – dessa ansedda ville inte ålägga mig något mer. Tvärtom, de insåg att jag hade blivit betrodd med evangeliet till de oomskurna liksom Petrus till de omskurna. Han som hade gett Petrus kraft att vara apostel för de omskurna har också gett mig kraft att vara det för hedningarna. Och när Jakob, Kefas och Johannes, de som ansågs vara pelarna, förstod vilken nåd jag hade fått, räckte de mig och Barnabas handen till gemenskap. Vi skulle gå till hedningarna, de till de omskurna.
Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.

Det fanns också en andlig gåva som apostel (detta är inte att förväxla med tjänsten - de är separata). Bland dem som hade den andliga gåvan var Jakob (1 Kor 15:7Gal 1:19), Barnabas (Apg 14:4141 Kor 9:6), Andronicus och Junias (Rom 16:7), möjligen Silas och Timoteus (1 Tess 1:12:7) och Apollos (1 Kor 4:6, 9). Denna sistnämnda grupp hade apostlaskapets gåva men inte den apostoliska "tjänsten" som de tolv och Paulus tilldelades.
Sedan visade han sig för Jakob och därefter för alla apostlarna.
Någon annan av apostlarna träffade jag inte, bara Jakob, Herrens bror.
Men folket i staden delade sig så att vissa höll med judarna och andra med apostlarna.
Men när apostlarna Barnabas och Paulus hörde det, rev de sönder sina kläder och rusade in bland folket och ropade:
Eller är det bara jag och Barnabas som inte har rätt att vara fria från arbete?
Hälsa Andronicus och Junia, mina landsmän och medfångar, som är högt ansedda bland apostlarna och som kom till Kristus före mig.
Från Paulus, Silvanus och Timoteus. Till Tessalonikes församling som lever i Gud Fadern och Herren Jesus Kristus. Nåd och frid vare med er.
även om vi som Kristi apostlar kunde ha kommit med anspråk. I stället uppträdde vi kärleksfullt bland er. Som när en mor sköter om sina barn
Bröder, detta har jag för er skull tillämpat på mig och Apollos, för att ni ska lära er den regeln när det gäller oss att inte gå utöver vad Skriften säger och inte skryta över den ene på den andres bekostnad.
Det verkar som om Gud har ställt oss apostlar sist, som dödsdömda. Vi har blivit ett skådespel för världen, för både änglar och människor.

De som hade apostelns gåva var de som bar evangeliets budskap med Guds auktoritet. Ordet "apostel" betyder "en som sänds ut som en auktoritativ delegat." Detta var sant för dem som hade Apostelns tjänst (som Paulus) och de som hade den andliga gåvan (som Apollos). Även om det finns män som är det här idag män som sänts ut av Gud för att sprida evangeliet, är det bäst att INTE hänvisa till dem som apostlar på grund av den förvirring som detta orsakar eftersom många inte känner till de två olika användningarna av termen apostel.
Profetens gåva var en tillfällig gåva som gavs av Kristus för att lägga grunden för den universella kyrkan. Profeter var också grundläggande för den universella kyrkan (Ef 2:20). Profeten förkunnade ett budskap från Herren för de troende under det första århundradet. Dessa troende hade inte den fördelen vi har av att ha en fullständig bibel. Den sista boken i Nya testamentet (Uppenbarelseboken) slutfördes inte förrän sent på det första århundradet. Så Herren tillhandahöll begåvade män kallade profeter som förkunnade budskapet från Gud till folket tills Skriftens kanon var fullständig.
Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.

Det bör noteras att den nuvarande undervisningen om återinrättandet av profeten och apostelns tjänst är långt ifrån vad Skriften beskriver om män som innehöll profetens gåva och apostelns kontor. De som undervisar om återinrättandet av dessa tjänster undervisar att det aldrig får talas emot de män som påstår sig vara apostlar och profeter dessa får aldrig ifrågasättas eftersom den som talar mot dem talar mot Gud. Ändå berömde aposteln Paulus folket i Berea för att ha kontrollerat vad han sa mot Guds ord för att se till att han talade sanningen (Apg 17:10-11). Aposteln Paulus sade också till de i Galatien att om någon, inklusive han själv undevisade ett annat evangelium skulle personen vara "förbannad" (Gal 1:8-9). I allting pekade Paulus hela tiden folk på Bibeln som den slutliga myndigheten. De män som påstår sig vara apostlar och profeter idag gör sig själva till den slutliga myndigheten något som Paulus och de tolv aldrig gjorde.
Redan samma natt skickade bröderna i väg både Paulus och Silas till Berea. Så snart de kom dit gick de till judarnas synagoga. Folket där var öppnare än de i Tessalonike. De tog emot ordet med stor villighet och forskade varje dag i Skrifterna för att se om det stämde.

Men även om vi själva eller en ängel från himlen skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat, så ska han vara under förbannelse. Det vi redan har sagt säger jag nu igen: om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse. 

Det bör också noteras att Skriften hänvisar till dessa män i 
svunnen tid. 2 Pet 3:2 och även Judas 3-4, säger att folket inte bör undvika det budskap som apostlarna gav (förfluten tid). Hebr 2:3-4 talar också i förfluten tid om de som gjorde (tidigare) tecken, under, mirakel och gåvor av den Helige Ande.
så att ni tänker på det som är förutsagt av de heliga profeterna och på budskapet från Herren och Frälsaren som ni har hört från era apostlar.

Mina älskade, trots min stora iver att skriva till er om vår gemensamma frälsning fann jag det nödvändigt att skriva och mana er fortsätta kämpa för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Hos er har det nämligen nästlat sig in vissa personer vars dom för länge sedan är förutsagd i Skriften. De är gudlösa, de förvränger vår Guds nåd till försvar för omoral och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus.

hur ska då vi komma undan om vi inte bryr oss om en sådan frälsning? Den förkunnades först av Herren och bekräftades sedan för oss av dem som hade hört honom. Även Gud gav sitt vittnesbörd, genom tecken och under och olika kraftgärningar och genom att dela ut den helige Ande efter sin vilja.


https://www.gotquestions.org/apostles-prophets-restored.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Teofostiska bönministeriet

Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...