tisdag 10 september 2019

Vad är den nya tankens rörelse?

Rörelsen Ny Tanke baseras på lärorna från en tänkare  1800-talet som hette Phineas Quimby. Quimby var en självutnämnd helare och en följare av hypnotisören Mesmer. Quimby trodde att sjukdom i kroppen har sitt ursprung i sinnet och att kroppsliga sjukdomar därför kunde övervinnas med ”Sanningen.” Hans idé var att om man kunde korrigera sinnet från dess felaktiga tanke skulle kroppen botas från sjukdomar och problem.

Mary Baker Eddy, grundaren av Kristen Vetenskap var en av Quimbys patienter och några av hans idéer visas i hennes teologi. Hon delade tanken på att sjukdomar i kroppen orsakas av problem i en persons tankar. En annan utskjutning av rörelsen Nya tankar som mestadels spridits av Quimbys skrifter är attraktionslagen som i huvudsak är tron att tanken kan få saker att existera - att genom att tänka att du är framgångsrik eller rik eller begåvad kommer du att bli framgångsrik eller rik eller begåvad.

Bland de viktigaste trosuppfattningarna som följs av nya tankar är påståendet att ”verklig mänsklig självhet är gudomlig.” Inom detta ser vi den ursprungliga lögn som Satan berättade för människan: genom kunskap om gott och ont ”kommer du att vara som Gud” ( 1 Mos 3:5). Satan vädjade till människan på grundval av människans önskan att uppnå gudomlighet och att kontrollera sitt eget öde. Rörelsen Ny tanke vädjar till människor på samma grund och förtrollar följare med lögnens gudomliga potential.
Men Gud vet att den dag ni äter av den kommer era ögon att öppnas, och ni blir som Gud med kunskap om gott och ont.”

Ny tankeideologi är direkt motsatt till bibelundervisning. Vi kan inte skapa vår egen verklighet genom "positivt tänkande" eller bli friska genom att förklara oss själva att vara det. Verkligheten är att kroppens sjukdom är ett resultat av skapelsens fall. Adams synd förde död och förfall till världen (1 Mos 2:17Rom 5:12).
men av trädet med kunskap om gott och ont ska du inte äta, för den dag du äter av det ska du döden dö.”
Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden. På så sätt nådde döden alla människor, eftersom alla hade syndat.

Vi är skapade varelser, en del av skapelsen, och därför påverkar det kaos som införs i naturen av synd också våra naturliga kroppar. Vi är mottagliga för virus, skador, ålderdom, atoimmuna sjukdomar, genetiska och hormonella störningar, deformiteter och död - allt på grund av syndens inträde i det perfekta paradiset som Gud ursprungligen planerade för oss (1 Mos 3:17–19Rom 8:19-22).
Till Adam sade han: ”Du lyssnade på din hustru och åt av trädet som jag befallde dig att inte äta av. Därför ska marken vara förbannad för din skull. Med möda ska du livnära dig av den så länge du lever. Törne och tistel ska den bära åt dig, och du ska äta av markens örter. I ditt anletes svett ska du äta ditt bröd tills du vänder åter till jorden, för av den är du tagen. Jord är du, och jord ska du åter bli.”
Själva skapelsen väntar och längtar efter att Guds barn ska uppenbaras. Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om att även skapelsen ska befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet. Vi vet att hela skapelsen gemensamt fortfarande suckar och våndas.

Det finns ingen som undgår denna förbannelse; det påverkar varenda person som någonsin har levt på ett eller annat sätt. Trots den smärta och de sjukdomar som vi får stå ut med under våra liv är Guds löfte om återlösning genom Jesus Kristus vårt hopp (Ps 16:5–11Rom 5:2Kol 1:27).
Herren är min lott och min bägare, du tryggar min arvedel. En ljuvlig lott har tillfallit mig, ett underbart arv har jag fått. Jag prisar Herren som ger mig råd. Även mitt inre förmanar mig om natten. Jag har alltid Herren för ögonen. Han är vid min högra sida, jag vacklar inte. Därför gläds mitt hjärta och jublar min ära. Även min kropp får vila trygg, för du lämnar inte min själ åt dödsriket, du låter inte din Helige se förgängelsen. Du visar mig livets väg. Jag mättas av glädje inför ditt ansikte, av ljuvlighet på din högra sida för evigt.
Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi gläder oss i hoppet om Guds härlighet.
Gud ville visa dem vilken rik härlighet denna hemlighet är bland hedningarna: Kristus i er, härlighetens hopp.


https://www.gotquestions.org/New-Thought-movement.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad är teofastisk rådgivning och är det bibliskt?

Theophostisc google översätter det med teofastisk, men jag hittar ingenstans att vare sig det eller teofostisk existerar på svenska. Så jag ...