fredag 13 september 2019

Vad är den verkliga betydelsen av att vara profetiskt?

av Drew B. McIntyre 30 april 2014

Det finns få roller i Skriften som missförståtts lika mycket som profetens. I konservativa kretsar minskas "profetior" till att berätta för framtiden, vanligtvis genom att studera båge och diagram över Daniel och Uppenbarelsen för att försöka ta reda på när "slutet" kommer. Dessa människor försöker vanligtvis sälja dig något. I progressiva kristna kretsar innebär det att vara ”profetiskt” i huvudsak en döpt form av aktivism. Båda dessa missar målet väsentligt.
Först en definition

Michael Coogan noterar,Det engelska ordet‘ profet ’kommer från grekiska och betyder bokstavligen‘ talesman. ’Det uttrycker förståelsen att profeterna levererade gudomligt skickade meddelanden. Det primära innehållet i dessa meddelanden ... var tolkning av fenomen och händelser från ett gudomligt perspektiv.”

Som vi kommer att se hindrar denna definition båda de populära snedvridningarna av den profetiska kallelsen i kyrkan idag.

Profetior handlar inte om framtiden

Observera definitionen ovan. Det främsta innehållet i profetiska yttranden var tolkning av här och nu. Framtiden kan vara involverad, men det är att göra förändringar i nuet. Som Abraham Heschel uttrycker det, "Det framträdande temat är förmaning, inte bara förutsägelse ... hans väsentliga uppgift är att förklara Guds ord till här och nu." (14-15) Således, fundamentalistiska och / eller dispensationalistiska tvångssätt med profetior som Bibliska nycklar till framtiden eller nutiden missar sorgligt nog målet oavsett hur många mayakalendrar eller blodmånader som finns där för att ta.

Profetior handlar inte om aktivism

En av de mest besvärliga trupperna i allmän protestantism är den lätthet med vilken Tom, Dick eller Harriet med en M Div hävdar en profetiska manteln för sig själva. Alltför ofta ser vi vämlenande progressiva high-five (= klappa en rak hand mot en annan högt upp) varandra ad nauseam som om de var nya inkarnationer av Jeremia själv. Men profeterna log sälan ( se på Rembrandt ovan) och de var verkligen inte glada över att vara profetiska. Ingen av profeterna verkade förälskade i att vara profet säger Heschel, "och inte heller stolt över vad han uppnått". (20)


Detta är helt i motsats till många ”vill vara” profeter uppför sig själva. I North Carolina såg jag nyligen uppfattningen av kollegor som glatt tar selfies i State House varje måndag i flera veckor, en del av ”Moraliska Måndagen” protesterna som dominerade rubrikerna under ganska lång tid. (Jag är inget fan av den republikanska styrda statliga lagstiftningen för närvarande men det är ytterst obehagligt att anta att det inte fanns omoral innan GOP tog över.) Det vill säga vi ser inte många glada profeter som lyser upp Instagram i Bibeln. Således avslutar Heschel på allvar, ”Att vara en profet är både en distinktion och ett lidande.” (21)

Dessutom är problemet med att identifiera profetiskt arbete med någon form av aktivism eller sannings berättelse (vare sig det är i kyrkan eller samhället) att det skär båda vägarna på det ideologiska spektrumet. Om man pratar med tillräckligt många på vänster och höger sida - och detta är särskilt sant för UMC för närvarande - lär du dig att båda sidor känner sig belägrade, riskfyllda profeter som står upp till en styvnackad kyrka. Båda sidor, för att använda en hackad fras, tror att de "talar sanning talar kraften." Heschel hade säkert rätt när han noterar, "Gud rasar i profetens röst." (6) Men vad händer om profeterna är självvalde? Där ligger den ständiga faran: vi antar för snabbt vårt egen raseri för det gudomliga.

En lösning: Från kraft till reflektion

I sin underbara lilla bok I Jesu namn namnger Henri Nouwen frestelser som är gemensamma för ledarskap och erbjuder speciella discipliner som lösningar. Han avslutar denna korta avhandling genom att diskutera frestelsen ”att vara mäktig.” På olika sätt är både profeternas höger- och vänsterperversioner frestelser till makten. Fundamentalister manipulerar Skriften för att visa upp sin egen insikt och begåvning och låsa upp hittills okända ”hemligheter” för sista tiden. Därmed samlar de ofta stora följare (och bankkonton). Progressiva använder för snabbt den profetiska rollen för att maskera sina egna ideologiska dagordningar med en finare fasad av biblisk myndighet och hävdar Guds röst för vad än som händer den här veckan.

För Nouwen är lösningen "teologisk reflektion." Han avslutar,

Få ministrar och präster tänker teologiskt. de flesta av dem har utbildats i ett klimat där beteendevetenskapen, såsom psykologi och sociologi, så dominerat utbildningsmiljön att de lärt sig lite sann teologi. De flesta kristna ledare ställer idag psykologiska eller sociologiska frågor trots att de ramare in dem i skriftliga termer. Verkligt teologiskt tänkande som tänker med Kristus sinne, är svårt att hitta i praktiken av tjänsten. Utan fast teologisk reflektion kommer framtida ledare inte vara mer än pseudosykologer, pseudosociologer, psuedo-socialarbetare. ”(65-66)
Teologisk reflektion är kritisk, för utan det kommer vi för snabbt att misstaga våra ord för Guds, och så göra oss dåliga när vi pratar på hans vägnar (som pastor har jag gjort det mer än en gång). Denna disciplin saknas hårt i varje hörn av kyrkan, huvudlinje eller evangelisk, katolsk eller karismatisk. En sådan fattigdom av teologisk insikt är desto mer problematisk eftersom vi (oss alla, inklusive författaren) är snabba med att glömma bort att vi inte är briljanta för att vi lever på 2000-talet eller har massor av utbildning. Den stora missionären och ekumenisten Lesslie Newbigin påpekar att vi kan komma till andra slutsatser än Paulus men det gör oss inte till Paulus moraliska överordnade; vi är benägna att vara lika blinda för vissa saker i vår tid som Paulus kan ha varit för vissa uppenbara ondas saker i sin tid. Istället, säger Newbigin,

Den verkliga läsningen av historien verkar vara den här, att varje ny ökning av människans behärskning över jorden och havet och himlen öppnar upp möjligheter inte bara för ädlare gott, utan också för uselhet och mer hemsk ondska, och att även dessa rörelser av socialt framsteg som kan peka på verklig prestation i samhällets förbättring måste läggas sida vid sida med dessa lika verkliga degenerationsrörelser som ibland faktiskt har uppstått från samma sociala förbättringar. ”(17)

Med andra ord, det vi anser som ”profetiskt” kan i verkligheten släppa ut något mer hemskt än det vi talar emot. Eller å andra sidan kan vår besatthet av att se framtiden göra oss blinda för behoven vi har nu. Vi är alla fortfarande drabbade av nedgången, och denna sida av eschaton (= den sista händelsen i den gudomliga planen; världens undergång. måste vi vara försiktiga med att förvirra vår mun med Guds mun eller förvirra vår vilja med Kristi vilja. En stadig disciplin av teologisk reflektion, gjord med och genom kyrkan och hennes lärare - och inklusive de som vi inte håller med om - är det enda sättet att den profetiska uppgiften kan undkomma antingen framtida stöpning eller banal aktivism. Den profetiska uppgiften (som noteras högst upp) att tolka händelser och fenomen från ett gudomligt perspektiv är ett fantastiskt och ödmjukt yrke, och en som ingen av oss borde anta för snabbt och inte heller hålla lättvindigt.

Jag låter Nouwen ha det sista ordet:

Jag tror att vi bara är hälften medvetna om hur sekulära till och med teologiska skolor har blivit. Bildande i Kristi sinne, som inte fastnat vid makten utan tömde sig själv, tog formen av en slav, är det inte det som de flesta seminarier handlar om. Hela vår konkurrenskraftiga och ambitiösa värld strider mot den. Men i den utsträckning som en sådan bildning eftersträvas och förverkligas finns det hopp för nästa århundrades kyrka. 

källor:
Coogan, Michael D. The Old Testament: A Historical and Literary Introduction to the Hebrew Scriptures (New York: Oxford University Press 2006).
Newbigin, Lesslie. Signs Amid the Rubble: The Purposes of God in Human History (Grand Rapids: Eerdman’s 2003).
Nouwen, Henri. In the Name of Jesus: Reflections on Christian Leadership (New York: Crossroads 1989).

The Rev. Drew B. McIntyre of North Carolina blogs at Uniting Grace.

https://um-insight.net/perspectives/what-does-it-really-mean-to-be-prophetic%3F/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Edgar Cayce: ”Kristus var/är inte en människa” och svar

Vem var Edgar Cayce ? Av Marcia Montenegro  översatt och inlagt med tillstånd; Om jag anser att något kanske behöver klargöras, så är det i ...