söndag 8 september 2019

Vilka är de bibliska kvalifikationerna för apostlaskapet?

En apostel (”en som sänds på uppdrag”) är en som Gud har sänt på ett ärende eller med ett budskap. En apostel är ansvarig inför sin avsändare och bär sin avsändares myndighet. Ett apostlaskap är det uppdrag som en apostel har.

Jesus Kristus själv har ett ”apostlaskap”. Han bär ”apostel” som en av de titlar som beskrivehonom (Hebr 3:1). Han sändes till jorden av den himmelske fadern med Guds auktoritativa budskap som han troget överlämnade (Joh 17:1–5).

Därför, ni heliga bröder som har fått del av en himmelsk kallelse, se på Jesus, den apostel och överstepräst som vi bekänner oss till.
När Jesus hade sagt detta, lyfte han blicken mot himlen och bad: "Far, stunden har kommit. Förhärliga din Son, så att Sonen kan förhärliga dig. Du har gett honom makt över alla människor, för att han ska ge evigt liv åt alla dem som du har gett honom. Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus. Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk som du gav mig att utföra. Far, förhärliga nu mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till.

Medan Jesus var här på jorden valde han personligen ut från sina många anhängare tolv män och gav dem ett apostlaskap - särskilt ansvar för att ta emot och sprida sitt budskap efter att han återvände till himlen (Joh 17:6–20Matt 10:1–4Mark 3:14–15). Dessa utvalda och sända var hans apostlar. Under tiden Jesus utbildade dem förklarade han inte kriterierna som han använde för att välja dem.
Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog ut ur världen och gav till mig. De var dina och du gav dem till mig, och de har hållit fast vid ditt ord. Nu har de förstått att allt som du gett mig kommer från dig, för jag har gett dem de ord som du gav till mig. De har tagit emot dem och verkligen förstått att jag har utgått från dig, och de tror att du har sänt mig. Jag ber för dem. Jag ber inte för världen utan för dem som du har gett mig, för de är dina. Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt, och jag är förhärligad i dem. Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Far, bevara dem i ditt namn som du har gett mig, så att de är ett liksom vi är ett. Så länge jag var hos dem, bevarade jag dem i ditt namn som du gett mig. Jag vakade över dem och ingen av dem gick förlorad, ingen utom fördärvets man för att Skriften skulle uppfyllas. Nu kommer jag till dig. Men jag säger det här medan jag är kvar i världen, för att deras hjärtan ska vara fyllda av min glädje. Jag har gett dem ditt ord och världen har hatat dem, för de tillhör inte världen liksom inte heller jag tillhör världen. Jag ber inte att du ska ta dem ut ur världen, utan att du ska bevara dem från det onda. De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Helga dem i sanningen: ditt ord är sanning. Så som du har sänt mig till världen, så har jag sänt dem till världen. Och jag helgar mig för dem, för att också de ska vara helgade i sanningen. Men jag ber inte bara för dem, utan också för dem som kommer att tro på mig genom deras ord.

Jesus kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt att driva ut orena andar och att bota alla slags sjukdomar och krämpor. Detta är namnen på de tolv apostlarna: först Simon som kallas Petrus och hans bror Andreas, sedan Jakob, Sebedeus son, och hans bror Johannes, Filippus och Bartolomeus, Tomas och tullindrivaren Matteus, Jakob, Alfeus son, och Taddeus, Simon seloten och Judas Iskariot, han som skulle förråda honom.

Han utsåg tolv som han kallade apostlar. De skulle vara med honom och han skulle sända dem ut att predika och ha makt att driva ut onda andar.

En av de tolv var Judas Iskariot, som förrådde Jesus till hans fiender. I samvetskval hänger Judas sig själv (Matt 27:5). När Jesus återvände till himlen lämnade han således bara elva apostlar.
Då kastade han in silvermynten i templet och gav sig av. Sedan gick han bort och hängde sig.

Några dagar senare var de återstående apostlarna i Jerusalem och bad med Jesu mamma, hans bröder och andra troende. Gruppen uppgick till cirka 120 (Apg 1:12–26). Simon Peter talade till gruppen och berättade för dem att Psalm 69:26 förutspådde Judas öde och Psalm 109:8 förutspådde att avhopparens plats bland apostlarna borde fyllas. Apostlaskapet måste tillfalla någon annan.

Då vände de tillbaka till Jerusalem från berget, som kallas Olivberget och ligger nära staden, en sabbatsväg därifrån. När de kom dit gick de upp till den sal på övervåningen där de brukade vara: Petrus, Johannes, Jakob, Andreas, Filippus, Tomas, Bartolomeus, Matteus, Jakob, Alfeus son, Simon seloten och Judas, Jakobs son. Alla dessa höll enigt ut i bön tillsammans med några kvinnor, Jesu mor Maria och hans bröder. En av de dagarna reste sig Petrus bland bröderna – omkring 120 personer var då samlade – och sade: "Bröder! Skriftens ord måste uppfyllas, det som den helige Ande genom Davids mun hade förutsagt om Judas, han som blev vägvisare åt dem som grep Jesus. Han räknades som en av oss och hade fått del i samma tjänst. För pengarna som han fick för sitt brott köpte han en åker, och han föll framstupa så att buken brast och alla hans inälvor rann ut. Det blev känt för alla som bodde i Jerusalem, och åkern kallas på deras språk Akeldamak, Blodsåkern. I Psaltaren står det skrivet: Hans gård ska bli öde, ingen ska bo där, och: En annan ska ta över hans ämbete. Därför måste en av de män som har varit med oss under hela den tid då Herren Jesus gick in och gick ut ibland oss, från det att han döptes av Johannes till den dag han togs upp ifrån oss, en av dem måste vara ett vittne om hans uppståndelse tillsammans med oss." Man förde fram två: Josef Barsabbas, även kallad Justus, och Mattias. Och de bad: "Herre, du känner allas hjärtan. Visa vem av dessa två du har utvalt till att få den apostlatjänst som Judas övergav för att gå till den plats som var hans." Därefter kastade de lott mellan dem. Lotten föll på Mattias, och han räknades sedan som apostel tillsammans med de elva.

Låt deras gård bli öde, låt ingen bo i deras tält,

Låt hans dagar bli få och en annan ta över hans ämbete.

Peter föreslog att de skulle välja en ny apostel och fastställa kvalifikationerna. Inte alla kunde övervägas för ett apostlaskap. Kandidaterna behövde ha varit med Jesus under hela de tre åren som Jesus var bland dem. Det vill säga att han behövde vara ett ögonvittne om Jesu dop när den himmelske Fadern bekräftade Jesu person och arbete. Han behövde ha hört Jesu livsförändrade läror och varit närvarande för att se hans helande och andra mirakel. Han behövde ha bevittnat Jesus offer på korset och att ha sett Jesus gå, prata och äta bland lärjungarna igen efter sin uppståndelse. Det var avgörande fakta i Jesu liv hjärtat i budskapet de skulle undervisa och personliga vittnen var skyldiga att verifiera sanningen om de goda nyheterna.

Bönegruppen i Jerusalem nominerade två som uppfyllde dessa kvalifikationer för apostlaskap: Joseph Barsabbas och Mattias. Då bad lärjungarna Gud att vägleda dem till att få veta vilken som skulle fylla tjänsten. Med hjälp av en metod för att bestämma Guds vilja som var vanligt vid den tiden kastade de lott och gav därmed Gud frihet att göra sitt val klart. Partiet föll till Mattias och han blev den tolfte aposteln.
Vid upprepade tillfällen vittnade apostlarna om sina personliga iakttagelser av Jesus och gjorde sådana uttalanden som: ”Vi är vittnen till allt Jesus gjorde i judarnas land och i Jerusalem. De dödade honom genom att hänga honom på ett träd, men Gud väckte honom från de döda på tredje dagen och fick honom att bli sedd ”(Apg 10: 39–40).
Vi är vittnen till allt som han gjorde både i judarnas land och i Jerusalem.
De hängde upp honom på trä och dödade honom, men Gud uppväckte honom på tredje dagen och lät honom visa sig 

Flera månader senare försökte Saul en av fariséerna, utplåna den nya "kulturen" kristendomen genom att döda och fängsla några av Jesu följare. Medan Saul var på väg till Damaskus ett av sina dödliga ärenden visade sig den levande Jesus personligen för honom. Detta obestridliga möte med den uppståndna Herren revolutionerade Sauls liv.
I en vision till en annan troende i Damaskus sa Jesus; ”jag har valt Saul som mitt utvalda instrument för att bära mitt namn inför hedningarna och deras kungar och inför Israels folk” (Apg 9:1522:14–15).
Men Herren sade till honom: "Gå, för han är mitt utvalda redskap för att bära fram mitt namn inför hedningar och kungar och Israels barn.
Då sade Ananias: Våra fäders Gud har utvalt dig till att lära känna hans vilja och att se den Rättfärdige och höra rösten från hans mun. Du ska vara hans vittne inför alla människor och vittna om vad du har sett och hört.

Efter sin omvändelse tillbringade Paulus en tid i Arabien, där han undervisades av Kristus (Gal 1:12–17). De andra apostlarna insåg att Jesus själv hade utsett sin tidigare fiende till en av dem. När Saul gick in i hedniska territorier, ändrade han sitt namn till det grekiska "Paulus", och Jesus,t som gav Paulus sitt apostlaskap sände många budskap genom honom till sina kyrkor och till icke troende. Det var denna apostel Paulus som skrev över hälften av böckerna i Nya testamentet.

Jag har inte fått det eller lärt mig det av någon människa, utan genom en uppenbarelse från Jesus Kristus. Ni har ju hört hur jag betedde mig förr inom judendomen, hur våldsamt jag förföljde Guds församling och försökte utrota den. Jag gick längre i judendom än många jämnåriga i mitt folk och ivrade än mer fanatiskt för mina fäders stadgar. Men han som utvalde mig redan i moderlivet och som kallade mig genom sin nåd beslöt att uppenbara sin Son i mig, för att jag skulle förkunna evangeliet om honom bland hedningarna. Då rådfrågade jag inte genast människor av kött och blod. Jag gick inte upp till Jerusalem, till dem som var apostlar före mig, utan jag begav mig till Arabien och återvände sedan till Damaskus.

I två av sina Epistlar identifierar Paulus apostelns tjänst som det första som Jesus utsåg att tjäna sina kyrkor/ församlingar (1 Kor 12:27–30; Ef 4:11). Det är uppenbart att apostlaskapets arbete var att lägga grunden för kyrkan i en mening som var sekundär endast till Kristus själv (Ef 2: 19–20), vilket krävde ögonvittnens myndighet bakom deras predikning. Efter att apostlarna lagt grunden kunde kyrkan byggas.

Ni är alltså Kristi kropp och var för sig delar av den. Gud har i församlingen för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, sedan några till att göra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, styra och tala olika slags tungomål. Alla är väl inte apostlar? Alla är väl inte profeter? Alla är väl inte lärare? Alla gör väl inte kraftgärningar? Alla har väl inte gåvor att bota sjuka? Alla talar väl inte tungomål? Alla kan väl inte uttyda?
Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare,
Därför är ni inte längre gäster och främlingar, utan medborgare med de heliga och medlemmar i Guds familj. Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.
Medan Paulus aldrig hävdade att han inkluderades bland de ursprungliga tolv har de troende insett att Jesus utsåg honom till hans speciella apostel till hedningarna. (Gal 1:1; 1 Kor 9:1Apg 26:16–18).
Från Paulus, apostel, utsänd inte av människor eller genom någon människa, utan av Jesus Kristus och Gud Fadern som har uppväckt honom från de döda.
Är jag inte fri? Är jag inte apostel? Har jag inte sett vår Herre Jesus? Är inte ni mitt verk i Herren?
Men res dig och stå på dina ben! Jag har visat mig för dig för att utse dig till tjänare och vittne, både till det du har sett och till det jag ska visa dig. Och jag ska rädda dig från ditt eget folk och från hedningarna. Jag sänder dig till dem för att öppna deras ögon, för att vända dem från mörker till ljus och från Satans makt till Gud, så att de får syndernas förlåtelse och en plats bland dem som helgats genom tron på mig.

Det fanns andra i den tidiga kyrkan som kallas ”apostlar” (Apg 14:414Rom 16: 71 Tess 2:6), men bara i den meningen att de utsågs, godkändes och skickades av kyrkor på speciella ärenden. Dessa individer bar titeln ”apostel” i en begränsad mening och innehade inte alla kvalifikationerna för apostlaskap som de ursprungliga tolv och Paulus hade.
Men folket i staden delade sig så att vissa höll med judarna och andra med apostlarna.
Men när apostlarna Barnabas och Paulus hörde det, rev de sönder sina kläder och rusade in bland folket och ropade:
Hälsa Andronicus och Junia, mina landsmän och medfångar, som är högt ansedda bland apostlarna och som kom till Kristus före mig.

Vi har inte heller sökt bli ärade av människor, varken av er eller andra,
Det finns inga bibliska bevis som tyder på att dessa tretton apostlar byttes ut när de dog. Se till exempel Apg 12:1–2. Jesus utsåg apostlarna att göra kyrkans grundläggande arbete och grunder behöver bara läggas en gång. Efter apostlarnas död skulle andra tjänster som inte krävde att man var ett ögonvittne till Jesu liv, död och uppståndelse fortsätta apostlaskapet.

Vid den tiden lät kung Herodes gripa och misshandla några i församlingen. Han lät avrätta Jakob, Johannes bror, med svärd.


https://www.gotquestions.org/apostleship.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Menade Jesus verkligen att vi är gudar, när Han citerade Ps. 82:6 i Joh 10:34

Problemet som kommit in med ”trosrörelsen = TR” och även ”NAR = Nya apostoliska reformationen”, är att mångt och mycket av hur de läser och ...