fredag 23 augusti 2019

Vad är Shekinah härlighet från Gud?

av Matt Slick 13-13/2017

Shekinah betyder "bostad" eller "en som bor." Så Shekinah härlighet från Gud hänvisar till Guds personliga närvaro. Ordet Shekinah förekommer inte i det gamla eller det nya testamentet på originalspråken. Men den ingick i kristen teologi som en term via targums och rabbinsk litteratur efter att Gamla testamentet var avslutat och innan Nya testamentets period började.

Det användes för att beskriva Guds närvaro. Därför användes det av rabbiner med hänvisning till Herrens närvaro bland hans folk (2 Mos 19: 16-1825:8; 40:34-381 Kung 6:13).
På tredje dagen, när det hade blivit morgon, började det dundra och blixtra. Ett tjockt moln lade sig över berget och ett mycket starkt basunljud hördes. Allt folket i lägret bävade. Men Mose förde ut folket ur lägret för att möta Gud, och de ställde sig nedanför berget. Hela Sinai berg täcktes av rök, för Herren hade stigit ner på berget i eld. Rök steg upp därifrån som röken från en smältugn, och hela berget skakade våldsamt.
De ska göra en helgedom åt mig, så att jag kan bo mitt ibland dem.
Då täckte molnskyn uppenbarelsetältet, och Herrens härlighet uppfyllde tabernaklet. Mose kunde inte gå in i uppenbarelsetältet, eftersom molnskyn vilade över det och Herrens härlighet uppfyllde tabernaklet.
Så ofta molnskyn höjde sig från tabernaklet bröt Israels barn upp. Så gjorde de under hela sin vandring. Men så länge molnskyn inte höjde sig bröt de inte upp, förrän den dag då den höjde sig igen. Herrens molnsky vilade över tabernaklet om dagen, och eld var i den om natten. Så var det inför ögonen på hela Israels folk under hela deras vandring.Jag ska bo mitt ibland Israels barn och inte överge mitt folk Israel.”

Rabbinerna använde termen med hänvisning till att Guds ära fyllde templet (2 Krön 7:1) och hans närvaro på molnet (2 Mos 14:191 Kung 8:10–13)
När Salomo hade slutat sin bön kom eld ner från himlen och förtärde brännoffret och slaktoffren, och Herrens härlighet uppfyllde huset.
Guds ängel, som hade gått framför Israels här, flyttade sig nu och gick bakom dem. Molnpelaren som hade gått framför dem flyttade sig och tog plats bakom dem,
Men när prästerna gick ut ur helgedomen, uppfylldes Herrens hus av molnet så att prästerna inte kunde stå och göra tjänst på grund av molnet, eftersom Herrens härlighet uppfyllde Herrens hus. Då sade Salomo: ”Herren har sagt att han vill bo i dunklet. Jag har nu byggt ett hus till boning åt dig, en plats där du kan bo till evig tid.”

De använde det även om hans bostad på berget ( Ps 68:16-1874:2Jes 8:18; Joel 3:17).
Bashans berg är ett Guds berg, ett berg med höga toppar är Bashans berg. Ni höga berg, varför ser ni ner på berget som Gud har valt till sin boning? Herren ska bo där för alltid. Guds vagnar är tiotusentals, tusen och åter tusen. Herren är mitt ibland dem, i helighet som på Sinai.
Tänk på din församling som du vann i forna tider, din arvedels stam som du återlöste. Tänk på Sions berg där du tog din boning.
Se, här är jag och barnen som Herren har gett mig. Vi är tecken och förebilder i Israel från Herren Sebaot, som bor på Sions berg.
Och ni ska förstå att jag är Herren er Gud som bor på Sion, mitt heliga berg. Jerusalem ska vara heligt, och främlingar ska inte mer ta vägen genom henne.


Ett annat sätt att beskriva det skulle vara att använda uttrycket "Guds ära" eftersom frasen används för att beskriva hans närvaro (Ps 19:2Hes 43:2Luk 2:9Apg 7:55).

Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk.
Och se, härligheten från Israels Gud kom från öster, och hans röst var som dånet av väldiga vatten, och jorden lystes upp av hans härlighet.
Då stod en Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de blev mycket rädda.
Men fylld av den helige Ande lyfte han sin blick mot himlen och fick se Guds härlighet och Jesus som stod vid Guds högra sida, 
Fraser som används i Bibeln som faller under Shekinah är:

Moln, (2 Mos 34:540:34-383 Mos 16:24 Mos 11:2514:1416:42)
Då steg Herren ner i molnskyn och ställde sig där nära intill honom och ropade uHerrens namn.
Då täckte molnskyn uppenbarelsetältet, och Herrens härlighet uppfyllde tabernaklet. Mose kunde inte gå in i uppenbarelsetältet, eftersom molnskyn vilade över det och Herrens härlighet uppfyllde tabernaklet.
Så ofta molnskyn höjde sig från tabernaklet bröt Israels barn upp. Så gjorde de under hela sin vandring.Men så länge molnskyn inte höjde sig bröt de inte upp, förrän den dag då den höjde sig igen. Herrens molnsky vilade över tabernaklet om dagen, och eld var i den om natten. Så var det inför ögonen på hela Israels folk under hela deras vandring.
Och Herren sade till Mose: Säg till din bror Aron att han inte när som helst får gå in i helgedomen innanför förhänget framför nådastolen på arken, så att han inte dör. För jag kommer att uppenbara mig i molnet över nådastolen.
Då steg Herren ner i molnskyn och talade till honom, och tog av den Ande som var över honom och lät den komma över de sjuttio äldste. När Anden nu vilade över dem började de profetera, men det gjorde de sedan inte mer.
och de har talat om det för dem som bor här i landet. De har hört att du, Herre, är mitt ibland detta folk, att du, Herre, visar dig ansikte mot ansikte, att din molnsky står över dem och att du går framför dem i en molnpelare om dagen och i en eldpelare om natten.
Och det hände att när församlingen samlades mot Mose och Aron och de vände sig mot uppenbarelsetältet, se, då täcktes det av molnskyn och Herrens härlighet visade sig.

Herrens moln, (2 Mos 40:384 Mos 9:151 Kung 8:10–11)
Herrens molnsky vilade över tabernaklet om dagen, och eld var i den om natten. Så var det inför ögonen på hela Israels folk under hela deras vandring.
På den dag då tabernaklet sattes upp täckte molnskyn tabernaklet, vittnesbördets tält. Från kvällen till morgonen var den över tabernaklet och den såg ut som eld.
Men när prästerna gick ut ur helgedomen, uppfylldes Herrens hus av molnet så att prästerna inte kunde stå och göra tjänst på grund av molnet, eftersom Herrens härlighet uppfyllde Herrens hus. Då sade Salomo: ”Herren har sagt att han vill bo i dunklet.

Guds härlighet, (2 Mos 16:10Hes 43:2Luk 2:9; Apg 7:55)
När sedan Aron hade talat till hela Israels församling, vände de sig mot öknen. Och se, då visade sig Herrens härlighet i molnskyn.
Och se, härligheten från Israels Gud kom från öster, och hans röst var som dånet av väldiga vatten, och jorden lystes upp av hans härlighet.
Då stod en Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de blev mycket rädda.
Men fylld av den helige Ande lyfte han sin blick mot himlen och fick se Guds härlighet och Jesus som stod vid Guds högra sida, 

Herrens härlighet, (2 Mos 24:15–16Kung 8:11Hes 1:28Luk 2:9)
Mose steg sedan upp på berget, och molnskyn täckte berget. Herrens härlighet vilade på Sinai berg och molnskyn täckte berget i sex dagar, men på sjunde dagen kallade han på Mose ur skyn.
Därefter samlade Salomo Israels äldste och stammarnas alla huvudmän, Israels barns alla familjeöverhuvuden, till sig i Jerusalem för att hämta upp Herrens förbundsark från Davids stad, alltså Sion.
Skenet syntes runt omkring som bågen i skyn en regnig dag. Sådan var synen som tycktes vara Herrens härlighet. När jag såg den föll jag ner på mitt ansikte, och jag hörde rösten av någon som talade.
Då stod en Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de blev mycket rädda.

Molnens pelare (2 Mos 13:21-2214:19–204 Mos 12: 5)
Herren gick framför dem, om dagen i en molnpelare för att visa dem vägen och om natten i en eldpelare för att ge dem ljus. På så sätt kunde de vandra både dag och natt. Molnpelaren upphörde inte att gå framför folket på dagen och inte heller eldpelaren på natten.
Guds ängel, som hade gått framför Israels här, flyttade sig nu och gick bakom dem. Molnpelaren som hade gått framför dem flyttade sig och tog plats bakom dem, så att den kom mellan egyptiernas här och israeliternas. Molnet var där med mörker, samtidigt som det lyste upp natten. Under hela natten kunde den ena hären inte komma nära den andra.
Då steg Herren ner i en molnpelare och ställde sig vid ingången till tältet. Han kallade på Aron och Mirjam, och de gick båda dit.

Herrens närvaro (1 Mos 3:83 Mos 10:24 Mos 16:7Dom 5:5Ps 97:5)
Vid kvällsbrisen hörde de Herren Gud vandra i lustgården. Och mannen och hans hustru gömde sig för Herren Guds ansikte bland lustgårdens träd.
Då gick eld ut från Herren och förtärde dem, och de dog inför Herren.
och lägg eld i dem och strö rökelse på dem inför Herrens ansikte i morgon. Den man som Herren då utväljer, han är den helige. Nu får det vara nog, ni Levi söner!”
Bergen skalv inför Herrens ansikte, Sinai inför Herrens, Israels Guds, ansikte.
Bergen smälter som vax inför Herren, inför hela jordens Herre.

Strålglans (Hab 3: 4)
Hans glans är som ljuset, strålar går ut från hans hand, där är hans styrka dold.

Tjocka moln (2 Mos 19:9162 Mos 20:21)
Och Herren sade till Mose: ”Se, jag ska komma till dig i ett tjockt moln, för att folket ska höra när jag talar med dig och sedan för alltid tro på dig.” Mose framförde folkets svar till Herren.
På tredje dagen, när det hade blivit morgon, började det dundra och blixtra. Ett tjockt moln lade sig över berget och ett mycket starkt basunljud hördes. Allt folket i lägret bävade.
Folket stod på avstånd, medan Mose gick närmare töcknet där Gud var.

I Gamla testamentet såg olika människor Gud (1 Mos 17:118:12 Mos 6:2-324:9-114 Mos 12:6-8).
När Abram var nittionio år uppenbarade sig Herren för honom och sade: ”Jag är Gud den Allsmäktige. Vandra inför mig och var fullkomlig.
Herren uppenbarade sig för Abraham vid Mamres terebintlund, där han satt vid tältöppningen när dagen var som hetast.
Och Gud sade till Mose: ”Jag är Herren. För Abraham, Isak och Jakob visade jag mig som Gud den Allsmäktige, men under mitt namn Herren gjorde jag mig inte känd för dem.
Mose och Aron, Nadab och Abihu och sjuttio av de äldste i Israel gick dit upp De fick se Israels Gud, och under hans fötter var som ett golv av safir, likt själva himlen i klarhet. Men han lät inte sin hand drabba de främsta av Israels barn. De skådade Gud, och de åt och drack.
Och han sade: ”Hör nu mina ord. Om det finns en Herrens profet ibland er, ger jag mig till känna för honom i en syn och talar med honom i en dröm. Men så gör jag inte med min tjänare Mose. I hela mitt hus är han betrodd. Jag talar med honom ansikte mot ansikte, tydligt och inte i gåtor, och han får se Herrens gestalt. Varför var ni då inte rädda för att tala illa om min tjänare Mose?”

De var i Hans närvaro. Men vi vet från Nya testamentet att de inte såg Guds Faderns person (Joh 6:44-461 Tim 6:16). De såg Kristus innan han kom i köttet. Naturligtvis manifesterade sig Gud i olika former i Gamla testamentet som t.ex. en vind eller ett moln.
Ingen kan komma till mig om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag ska låta honom uppstå på den yttersta dagen. Det står skrivet hos profeterna: De ska alla ha blivit undervisade av Gud. Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom kommer till mig. Ingen har sett Fadern utom han som är från Gud, han har sett Fadern.
han som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma och som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt! Amen.

I Nya testamentet sker manifestationen av Gud och Hans närvaro i Jesu person. Jesus är Ordet som blev kött (Joh 1:114). I honom bor all gudomens fullhet i kroppslig form (Kol 2:9). Han kallas "utstrålningen av sin härlighet och den exakta representationen av sin natur" (Hebr 1:3). Därför var det att se Jesus som att se Gud (Joh 14:9). Jesus är Shekinahs närvaro av Gud.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har från Fadern. Och han var full av nåd och sanning.
I honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt,
Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.
Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Visa oss Fadern?

Citat
Shekinah, "En omskrivning som används i rabbinsk litteratur för att beteckna Guds närvaro."

"Omskrivning/ bearbetning av ett hebreiskt ord som betyder "den som bor" eller "det som bor." Termen kommer in i kristen teologi från dess användning i Targums och rabbinsk litteratur för att beskriva den immanenta närvaron i världen av den transcendenta gudomen."

"Shekinah (Heb. Šeḵinâ), Guds utstrålning, härlighet eller närvaro som bor i mitt folk, används av Targumist och Rabbiner för att beteckna Gud själv ..."
    https://carm.org/what-is-the-shekinah-glory-of-god



    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Teofostiska bönministeriet

    Av Martin och Deidre Bobgan 1 augusti 2004 Inre helande översatt och inlagt med tillstånd Namnet Theo f osti sk finns kvar. Men istället f...