torsdag 22 augusti 2019

Aktivera Guds änglar genom att tala Guds ord är det bibliskt?

Det borde vara helt uppenbart att detta inte är något som vi kan göra, likväl undervisar en del detta. Guds änglar hör oss tala ut det skrivna ordet och då lyder det. Du och jag kan inte aktivera Guds änglar. De är hans sändebud och de reagerar på vad Han talar ut, inte på vad vi säger eller om vi ens citerar saker från skriften.

Jag kommer citera från Joseph Prince från denna artikelnhttps://www.josephprince.org/blog/daily-grace-inspirations/speak-gods-word-and-activate-his-angels

Ps 103:20 Välsigna Herren, du hans änglar, som är framträdande i styrka, som gör Hans Ord, och följer hans röst.(direktöversättning av hur Joseph citerar versen och det står något liknande i King James).
Lova Herren, ni hans änglar, ni starka hjältar som utför hans befallning så snart ni hör ljudet av den. sv folkbibeln 2015
Lägg märke till att versen säger att änglar "följer Hans Ords röst." Vem ger röst till Guds ord? Vi gör! Varje gång vi talar Guds ord, ger vi röst till Hans ord. Och när änglar hör Hans Ordsvarar de!” Joseph
Nja, det är ju inte riktigt vad som menas. Änglarna utför Guds befallning när de hör Gud tala ut Orden. Inte när vi talar ut det skrivna Ordet.
Bibeln säger att i slutet på Daniels tre veckor med fasta och bön om svar från Gud, visade sig ängeln Gabriel för Daniel och sade till honom: "Jag har kommit på grund av dina ord" (Dan 10:12).” Joseph

Gud valde att svara på Daniels bön genom att sända en ängel. Det var inte Daniels ord som förlöste ängeln att komma. Inte ens att han läste skriften och bad. Och detta bibelställe är inte till för att vi ska ta det ur dess sammanhang och göra en lära av det. Hade det varit meningen att vi skulle befalla Guds änglar att göra saker eller tala ut Guds ord för att de skulle lyda, så skulle vi se detta någonstans i skriften. Det gör vi nu inte någonstans.

Så när änglar hör dig säga: "Tack, pappa, ingen ondskan kommer komma över mig och ingen pest kommer komma nära min bostad" (se Psalm 91:10) kommer de att hjälpa dig eftersom du ger röst till Guds Ord. Även om du inte kan citera versen perfekt kan de fortfarande rädda dig. Inget ont ska drabba dig, ingen plåga närma sig din hydda,” Joseph

Om detta vore sant så skulle inga kristna råka illa ut någonsin. Men det finns kristna som blir påkörda, skadas, såras, rånas och så vidare. Det betyder inte att Gud inte sänder ut änglar som skyddar oss. Men det är om igen Gud som gör det och de lyder Hans befallning. Du och jag har inget alls med detta att göra.

När en dam i USA gick hem efter en gudstjänst på kvällen attackerades hon bakifrån av en man och drogs mot ett mörkt hörn i en gränd. I det upprörda tillståndet kom hon bara ihåg ett ord från den kvällens predikan. Så hon ropade: "Fjädrar! Fjädrar! ”Hennes angripare släppte henne och flydde!
Fjädrar? Vad menade hon? Hon hänvisade faktiskt till Ps 91:4 ”Han ska täcka dig med sina fjädrar, och under hans vingar ska du söka tillflykt.” I det panikslagna läget kom hon bara ihåg ett ord - ”fjädrar”, och det räckte för att hennes angripare skulle fly. Du förstår, det är inte din förmåga att citera en hel vers perfekt som frigör Guds kraft, utan tron på Hans Ord och Hans kärlek till dig. Och ett Ord från Honom är tillräckligt för att skicka dina fiender bort.
Men om du kan citera Guds ord ordagrant men vägrar tala det kan kraften i hans ord inte släppas ut.” Joseph

Vilken tragisk Gudsbild han målar upp i detta. Om du kan citera ordagrant så måste du göra det annars kan de inte lyda, men kan du inte göra det så duger det med fjädrar. Rent larv! Om det är Guds skrivna ord som de reagerar på och lyder, då borde man behöva citera ordagrant varje gång. Men som tur är för dig och mig så är det inte os de lyder utan Gud. Och Gud kan agera även om vi inte kan citera en vers perfekt.
Detta faller så långt utanför gränserna på vad som är sunt. Ingenstans i skriften ser vi detta.

Bibeln säger inte att änglar följer hans ord. Nej, det säger att "Hans änglar, som utmärker sig i styrka, som gör hans ord och följer hans ords röst." Så älskade, ge röst till Guds ord och se hans änglar svara. Hans änglar aktiveras till din fördel när du talar hans ord!” Joseph

Änglarna följer Guds kommandon. När Han talar lyssnar de och lyder. Men i det här så framgår också läran att vi är små gudar och våra ord är viktiga. Vi kan åstadkomma allting med våra egna ord. Varför behöver vi ens en Gud om detta är sant?

Vi behöver inse att Gud är Gud och vi är människor. Den som råder över allting är Gud och inte vi. Vi be till gud om hjälp det är vad vi bibeln lär oss och Han sänder hjälpen.

Låt er inte diskvalificeras från segerkransen av någon som njuter av "ödmjukhet" och ängladyrkan, som pratar på om det han har sett och som utan orsak är uppblåst i sitt köttsliga sinne. Kol 2:18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Menade Jesus verkligen att vi är gudar, när Han citerade Ps. 82:6 i Joh 10:34

Problemet som kommit in med ”trosrörelsen = TR” och även ”NAR = Nya apostoliska reformationen”, är att mångt och mycket av hur de läser och ...