onsdag 14 augusti 2019

Andnings bön: Vad är det och ska vi praktisera det?


Innan jag börjar med det hela så har jag tagit två olika saker vilka jag kommer sätta ihop i samma, åtminstone delar av det. Det första ger lite mer bakgrund anser jag och det är alltid bra med bakgrund. Jag kommer inte lägga till någonting, utan dessa får vara som de är. Den första är inte sund, men den ger en i mitt tycke bättre bakgrund för var det kommer ifrån, eller hur det kom in i kristenheten till att börja med.
Den andra är från en som gått emot Rick Warren när han började prångla ut detta budskap som en praktisering som vi kristna bör hålla och ta efter. Så den visar på felen på ett bra sätt i mitt tycke.Jag ber om förlåt för hur långt det blir.

Andningsbön är en forntida kristen bönpraxis som går tillbaka till minst sjätte århundradet. Historiskt sett är det förknippat med österländska kyrkan, särskilt grekiska och ryska ortodoxa kyrkor.

Känd som ”Jesus-bön” eller ”Hjärtans bön” skulle tidiga utövare upprepa uttrycket ”Herre Jesus Kristus, Guds son, förlåt mig en syndare i rytmens andedräkt”. Det kortades ner till "Herre Jesus Kristus, ha barmhärtighet" eller helt enkelt "Jesus, barmhärtighet." Andningsbön är ett bra exempel på "be utan uppehåll" som St. Paul förmanade oss att göra, och har potentialen att bli lika naturligt som en andning. Det är avsett att vara en mycket kort bön med beröm eller framställning, bara sex till åtta stavelser. Bönens ord kan enkelt anpassas till ditt hjärtas önskan.
Beröm uttrycks genom att man kallar på ett av de gudomliga namnen som Gud, Jesus, Herre, Fader/ Moder, Kristus eller Ande. Eller så kanske du föredrar ett annat namn att tillbe. Din begäran eller avsikt består av följande ord.

Andningsbönen sägs vanligtvis tyst inom sig. Men vissa människor sjunger det; eller använder sig av chanting. Det är din bön; använd det på ditt sätt.

Du kan också använda andningsbönen under en fokuserad tid under en daglig andlig övning. Upprepa bara bönen om och om igen och håll din uppmärksamhet på bönen. Om din uppmärksamhet vandrar, gå försiktigt tillbaka till bönen.

Börja med 5 minuter och öka gradvis tiden till 15 eller 20 minuter när du blir disciplinerad i bönen. Du kanske vill använda en tidsklocka för att befria dig från att titta på klockan. Vissa tycker att det är användbart att skriva i en dagbok om sina erfarenheter av bönen.
Instruktion

1. Stäng ögonen och minns raden "Var still och vet att jag är Gud" (Ps 46:10). Var still, lugn, fridfull, öppen för Guds närvaro.

2. Tänk med att dina ögon stängda att Gud kallar dig med namn. Föreställ dig att Gud faktiskt frågar ” dig vad vill du ha? Liksom den blinda mannen på vägen till Jeriko ser Jesus dig vänligt i ögonen och frågar: "Vad vill du ha av mig?"

3. Ge Gud ett enkelt och direkt svar som kommer ärligt från ditt hjärta. Skriv ner svaret. Om du har mer än ett svar, skriv ner dem. Ditt svar kan vara ett ord som fred eller kärlek eller hjälp. Det kan vara flera ord eller en fras som "känn din närvaro" eller "led mig in i livet." Oavsett dina svar, de är grunden för din andningsbön.

4. Välj det namn som du är mest bekväm att använda för att prata med Gud. Kombinera det med ditt skriftliga svar på frågan som Gud ställde dig. Det här är din bön.

5. Andas in den första frasen/ ordet (vanligtvis din kallelse till Guds namn) och andas ut den andra frasen/ ordet (begär eller behov).

Du kan behöva skriva flera böner innan du hittar en som verkligen uppstår från din djupaste önskan. Så titta noga på din bön. Återspeglar den ditt hjärtat i din önskan?

Det finns ingen gräns för att utveckla din andningsbön. Den kan vara detsamma från dag till dag eller så kan den ändras.

Ibland kanske du vill vända praktiken lite genom att sitta i tystnad och låta Anden be genom dig. Be om att Gud ska avslöja ditt namn och Guds önskan till dig. Detta kan vara en djup upplevelse. Du kan sluta höra något som "älskade, du räcker" eller "Mäktiga, vila." Vänta på Gud och se hur du kan förnyas.

Exempel på andningsböner
Jesus, låt mig känna din kärlek.
O Herre Visa mig din väg.
Heliga, hela mig.
Jesus Halleluja, ha barmhärtighet.
Helig visdom, vägled mig.
Far/ mor (Abba / Amma), låt mig känna din närvaro.

https://gravitycenter.com/practice/breath-prayer/


Och så går jag då över på nummer två”


Andningsbön och Rick Warren

Är "andningsböner" en metod som vi kan använda för att bli bästa vänner med Gud?

För att leda människor på en andlig 40 dagars resa skrev Rick Warren ”The Purpose Driven Life = Det ändamålsdrivna livet” . Den bästsäljande boken har påverkat miljoner människor. Några av pastor Warrens syften innebär rekommendationer för att "Bli bästa vänner med Gud." För att bli Guds vänner delar författaren sex hemligheter, varav en övar Guds närvaro genom att vara i "ständig konversation" med honom. Efter att ha citerat 1 Tess 5:17 "be utan uppehåll/ Bedjen oavlåtligen. " frågar Warren hur en kristen kan öva sig i att be en bön utan uppehåll som han besvarar, "Ett sätt är att använda ”andningsböner” hela dagen, som många kristna har gjort i århundraden . Du väljer en kort mening eller en enkel fras som kan upprepas i ett andetag. " Sedan efter att ha tillhandahållit tio exempel på korta bibliska fraser som kan fungera som andningsböner, råder Warren "Be det så ofta som möjligt så att det är rotat djupt i ditt hjärta." I detta sammanhang citerar Warren också bror Lawrence bok ( c.1605-1691), Utövandet av Guds närvaro, som förespråkade att uppleva Guds närvaro under de mest känsliga omständigheterna genom att be korta konversationsböner hela dagen. Den romersk-katolska praxisen att be rosenkransen liknar andningsböner.
Tänk på hur många gånger vi andas - hundratals, till och med tusentals per dag, under våra vakna timmar. Så att be "andningsböner" betyder att jag som andas, med jämna mellanrum säger samma korta bön om och om igen under en dag.

Förespråkare av andningsböner rekommenderar disciplinen att upprepade gånger andas ut en kort bibelfras. Till exempel, i liknelsen om fariséen och publikanen (Luk 18:9-14), skildrade Jesus en publikan som i omvändelse och ödmjukhet ropade: "Gud, var barmhärtig mot mig, syndaren!" Från denna liknelse ”The Desert Fathers = Ökenfäderna” skapade en klostergrupp i Egypten runt 500-talet "Kyrie Eleison" bönen (d.v.s. "Herre ha barmhärtighet.") som blev känd som "Jesus-bönen." Bönen blev en favorit bland dessa fäder som senare utvidgade det till att vara ”Herre Jesus Kristus, Guds son förbarma dig över mig arma syndare.” Denna bön liksom andra sjöng de om och om igen.
Ytterligare framställde han denna liknelse för somliga som förtröstade på sig själva och menade sig vara rättfärdiga, under det att de föraktade andra: »Två män gingo upp i helgedomen för att bedja; den ene var en farisé och den andre en publikan. Fariséen trädde fram och bad så för sig själv: 'Jag tackar dig, Gud, för att jag icke är såsom andra människor, rövare, orättrådiga, äktenskapsbrytare, ej heller såsom denne publikan. Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.' Men publikanen stod långt borta och ville icke ens lyfta sina ögon upp mot himmelen, utan slog sig för sitt bröst och sade: 'Gud, misskunda dig över mig syndare.' – Jag säger eder: Denne gick hem igen rättfärdig mer an den andre. Ty var och en som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, men den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.»

Som en förespråkare för kontemplativ andlighet sammanfattar det, "En av de vackra saker som framkom från ökenfädernas disciplinerade liv var deras själfulla praxis av kontemplativ bön, inklusive användningen av" Andningsböner ". Ökenfäderna föredrog korta böner i samband med andetag som erbjuds i en mottaglig stillhet inför Gud ... För att fokusera sina sinnen helt enkelt på Kristus och att gå ner med Kristus i sina hjärtan upprepade dessa munkar långsamt sina korta heliga böner om och om igen med varje andetag. Många av dessa böner har en perfekt kroppsrytm av sju stavelser som lätt kan viskas i ett andetag. " Såsom det är kopplat till Ökenfäderna hjälper detta till med att redogöra för Warrens råd att be andetagens böner som" många kristna har gjort i århundraden ." Om dessa ökenfäder startade detta i samband med att kristenheten uppstod och bad uppstår en fråga; Lånade Ökenfäderna metoden från någon annan? Kan de ha använt metoden från kloster och mystiska praxis från andra forntida religioner?

I ljuset av denna bakgrund och samtida rekommendation att öva andningsböner uppstår en viktig fråga; Kan korta bibliska fraser användas för att be på ett fel sätt? För att besvara denna och andra frågor bör vi först analysera budskapet i 1 Tess 5:17 och sedan överväga andningsböner i det bredare sammanhanget av Jesu undervisning och exempel på bön samt apostlarnas och profeternas. Skriften måste avgöra huruvida de troende ska använda andningsböner i sina andliga liv eller inte. För protestanter borde bibeln vara vår auktoritet i alla frågor om tro och praxis.
Bedjen oavlåtligen.

Först måste vi notera att engelska översättningar anser att 1 Tess 5:16-18 är en mening som består av tre nuvarande imperativ. Betraktas som relaterade och koordinatkommandon av översättarna, är verserna separerade av antingen halvkolonier eller kommatecken Texten lyder: "Varen alltid glada. Bedjen oavlåtligen Tacken Gud i alla livets förhållanden. Ty att I så gören är Guds vilja i Kristus Jesus." (1 Tess 5:16-18)

Vad menade Paulus alltså när han beordrade Tessalonikerna att "be utan att uppehåll" 1 Tess 5:17 "Be ständigt" "Fortsätt be"? Vi kan förstå att Pauls uppmaning att ständigt be ligger i kombination med hans parallella kommandon om att glädjas "Gläd dig alltid v. 16" och att vara tacksam "i allt ge tack v. 18". Med andra ord borde en troendes dagliga vandring med Herren konsekvent innebära att man är glad, ber och är tacksam. Paulus epistler avslöjar i själva verket glädje och tacksägelser vilket var ständiga teman i hans konsekventa böneliv
Rom. 1:9-10 Ty Gud, som jag i min ande tjänar såsom förkunnare av evangelium om hans Son, han är mitt vittne, han vet huru oavlåtligt jag tänker på ederoch i mina böner alltid beder att jag dock nu omsider må få ett gynnsamt tillfälle att komma till eder, om Gud så vill.
1 Kor. 1:4 Jag tackar Gud alltid för eder skull, för den Guds nåd som har blivit eder given i Kristus Jesus,
2 Kor 6:10 såsom bedrövade, men dock alltid glada, såsom fattiga, medan vi dock göra många rika, såsom utblottade på allt, men likväl ägande allt.
Ef 5:20 och tacken alltid Gud och Fadern för allt, i vår Herres, Jesu Kristi, namn.
Fil 1 :4 i det jag alltid i alla mina böner med glädje beder för eder alla.
Fil 4: 4 Glädjen eder i Herren alltid. Åter vill jag säga: Glädjen eder.
Kol 1: 3 Vi tacka Gud, vår Herres, Jesu Kristi, Fader, alltid för eder i våra böner,
1 Tess. 1:2 Vi tacka Gud alltid för eder alla, när vi tänka på eder i våra böner.
2 Tess 1:3 Vi äro pliktiga att alltid tacka Gud för eder, käre bröder, såsom tillbörligt är, därför att eder tro så mäktigt tillväxer, och den kärlek I haven till varandra mer och mer förökas hos eder alla och hos envar av eder.
Fil 4


För det andra inkluderar ordet "be" (proseuchomai) alla typer av bön (dvs tacksägelse, framställningar, beröm, etc.). Genom att Paulus använde det omfattande ordet för bön kan vi dra slutsatsen att han inte ledde Tessalonikerna att be på ett visst sätt genom att använda en viss fras som skulle upprepas om och om igen hela dagen. Det läser alldeles för mycket i kommandot. Low och Nida rekommenderar att när man översätter detta ord för bön till olika språk, "Det är normalt bäst att undvika ett uttryck som huvudsakligen betyder" att recitera ". Till skillnad från den fria spontaniteten i bön, är andningsböner recitativa och repetitiva.
För det tredje, utom det att vara "utan upphörande", lämnar Paulus sättet och metoden för bön odefinierad. På andra håll beskriver Nya testamentet bönen för att ha varit "allvarlig" (Jak 5:17) riktar den till att vara med täckt huvud (1 Kor 11:4) och beordrar att den ska vara "i Anden" (Ef. 6:18; Jud 1:20). Med tanke på att Paulus under den Helige Andes vägledning lämnade råd om hur man ska be, varför skulle andliga ledare sedan fortsätta att rekommendera en metod för bön baserad på denna vers? Där den den Helige Ande inte fyllt i något varför försöker andliga ledare fylla i detta?
Elias var en människa, med samma natur som vi. Han bad en bön att det icke skulle regna, och det regnade icke på jorden under tre år och sex månader;
Var och en man som har sitt huvud betäckt, när han beder eller profeterar, han vanärar sitt huvud.
Gören detta under ständig åkallan och bön, så att I alltjämt bedjen i Anden och fördenskull vaken, under ständig uthållighet och ständig bön för alla de heliga.
Men I, mina älskade, uppbyggen eder på eder allraheligaste tro, bedjen i den helige Ande,

För det fjärde är kommandot "be utan uppehåll" ett nuvarande iterativt imperativ, känslan av den spända tillvaron som troende borde upprätthålla en anda av bön under deras vakna timmar. Bön bör vara en konstant del av det kristna medvetandet. Såsom definieras av de omgivande kommandona att glädja sig och tacka "be utan uppehåll" mer inställningen till vaksamhet som borde känneteckna en troendes böneliv mer än en speciell bönteknik. Precis som en troendes inställning är att vara kontinuerligt glad och tacksam, så är också deras attityd att vara kontinuerligt i . Även om det inte finns något som tyder på att aposteln praktiserade eller undervisade andningsbön konstaterade Leon Morris att "Bön var lika naturlig för Paulus som att andas. Vid något tillfälle skulle han troligtvis avbryta sitt argument eller sammanfatta det med någon bön av större eller mindre längd. På samma sätt som våra liv kan levas i en sådan beroendeinställning av Gud att vi enkelt och naturligt kommer att övergå till bön vid alla slags tillfällen.”

Jesus övade eller undervisade aldrig andningsbön vilket framgår av Ordet. Försök av kontemplativa spiritualister att förena andetagens böner med Herrens bön (Matt 6: 9-13), Jesu ord i dsögonblicket (d.v.s. "Fader, i dina händer överlåter jag min ande", Luk 23:46) eller Jesu uppdrag av sina lärjungar ("Få den Helige Ande" Joh 20:22) intrång i Jesu lärande och berättelsen om evangeliet (d.v.s. eisegesis).
I skolen alltså bedja sålunda: 'Fader vår, som är i himmelen! Helgat varde ditt namn; tillkomme ditt rike; ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden; vårt dagliga bröd giv oss i dag; och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro; och inled oss icke i frestelse, utan fräls oss ifrån ondo.'
Och Jesus ropade med hög röst och sade: »Fader, i dina händer befaller jag min ande.» Och när han hade sagt detta, gav han upp andan.
Och när han hade sagt detta, andades han på dem och sade till dem: »Tagen emot helig ande!

Det finns en berättelse som går så här; "Underbara saker i Bibeln ser jag, saker som sätts där av dig och av mig." Försök till att hitta andningsböner i Bibeln är just den typen av läsning i texten. Kort sagt, här är varför:
Först, som kontemplativa spiritualister definierar dem är Herrens bön inte en andningsbön. Det är för långt. Det tar en person med stor lungkapacitet att passa in Herrens bön i ett andetag. Om du inte tror det försök säga det i ett andetag. Dessutom är det onaturligt att försöka passa Herrens bön i en persons naturliga andningsrytm. För det andra begärde Jesus överlät sin ande till Fadern en gång. Han bad inte upprepade gånger, "Far, i dina händer överlämnar jag min ande." För det tredje var orden Jesus riktade till lärjungarna "Få den Helige Ande" inte en bön, såvida vi inte skulle sträva för att hävda att Jesus bad till lärjungarna! Genom hans instruktion och övning kan det inte ses att Jesus varken undervisade eller utövade andningsböner.

Att be en kort mening om och om igen bär för mycket likhet med mantra som österländska religioner ber (d.v.s. ett ord reciteras eller sjungs upprepade gånger för att inducera ett förändrat medvetande tillstånd inom utövaren). I bön med andeningsböns blir den kristnes hängivenhet näst intill omöjlig att skilja åt från de österländska mystiska religionerna. Så frågan för den kristna blir, kommer jag att engagera mig i en form av bön som inte passar och som i själva verket strider mot det nya testamentets bönmodell? Även om Rick Warren rekommenderar att säga andningsböner, kommer jag att välja att inte lyda när jag ber.

Kan jag använda rätt ord för att be på ett fel sätt? För mig blir detta subtiliteten i de andliga regissörernas rekommendation att integrera bibelns ord i andningsböner. Så vid denna tidpunkt frågar vi: Även om det maskerar sig och paraderar sig som fromt och hängivet; kan en sådan praxis vara fel? Jag tror det. Skriftens ord kan användas för andra medel än vad Gud avsåg.

Ta till exempel Jesus Kristus frestelse. Satan kom till Jesus med en text från bibeln för att locka honom att inte lyda sin Fader. I själva verket citerade Satan från boken 5 Mosebok i Gamla testamentet som många bibelstudenter anser ha varit Jesu favorit (se Matt 4:6). Rätta ord kan användas för ett felaktigt syfte. Det jag föreslår är att användning av korta skriftliga fraser helgar inte användandet av andningsböner. Något kan vara fel även om det kan verka och kännas rätt. Kontemplativa andliga regissörer är bedrägliga när de försöker tillhandahålla helighet till en icke biblisk praxis genom att rekommendera att använda bibliska fraser för andningsböner.
och sade till honom: »Är du Guds Son, så kasta dig ned; det är ju skrivet: 'Han skall giva sina änglar befallning om dig, och de skola bära dig på händerna, så att du icke stöter din fot mot någon sten.'»

I sin tävling med Elias bad Baals profeterna en sorts "andningsbön" tills de var andfådda. "O Baal, svara oss", bad de. De bad det om och om igen från tidigt på morgonen till middagen (1 Kung 18:26). Men i edra böner skolen I icke hopa tomma ord såsom hedningarna, vilka mena att de skola bliva bönhörda för sina många ords skull. Så varen då icke lika dem; eder Fader vet ju vad I behöven, förrän I bedjen honom. Matt 6:7-8” . Det direkta budet från Jesus, vår andliga chef, räcker för mig för att undvika likhet med hednisk bön. Som pastor och i underkastelse för Herrens och apostlarnas undervisning om bön, kan jag inte i gott samvete rekommendera praxis att be andetagens böner.
Då togo de den tjur som han gav dem och redde till den; sedan åkallade de Baals namn från morgonen ända till middagen och ropade: »Baal, svara oss.» Men icke ett ljud hördes, och ingen svarade. Och alltjämt haltade de åstad kring altaret som man hade gjort.

TV-sitcoms och realityshower avbildar ständigt människor som förgäves ber andningsböner. De går något som "Åh, Gud!" eller "Åh, min Gud!" I deras upprepning och i de banala situationer där dessa ord uttalas är sådana uttryck meningslösa, förgäves och till och med hycklande. Lagen befaller: "Du skall icke missbruka HERRENS, din Guds, namn, ty HERREN skall icke låta den bliva ostraffad, som missbrukar hans namn 2 Mos 20:7". Om repetitionerna i deras andningsböner blir tråkiga och därför meningslösa för utövaren är det fåfängt att be dem särskilt om de som utöver detta i sitt personliga liv är olydiga mot Gud. När det gäller andningsböner som en andlig disciplin för att dra oss in i cirkeln av Guds vänner kan de om de uttalas i hyckleri driva oss längre bort från honom! När Jesaja och Jesus utvärderade bönerna bland Israel sade Herrens forntida folk: "Och HERREN har sagt: Eftersom detta folk nalkas mig med sin mun och ärar mig med sina läppar, men låter sitt hjärta vara långt ifrån mig, så att deras fruktan för mig består i inlärda människobud," (Jes 29:13 Jämför Matt 15:8)'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan äro långt ifrån mig;

Kan vi bli "bästa vänner" med Gud utan att praktisera hans närvaro genom att be andningsböner? Jesus erkände denna potential när han sa till lärjungarna: ”Ni är mina vänner, om ni gör det jag befaller er Joh 15:14”. Även om Jesus i Skriften har befallt oss att göra många saker som hänför sig till helighet och gudsfruktan, befallde han oss aldrig att be andningsböner. I själva verket innebär hans undervisning om bön precis motsatsen, att vi inte ska be upprepade och recitativa böner som hedningarna. Herren kallade Abraham "Min vän" (Jes 41:8; Jak 2:23), men det finns inget som visar att han först bad, eller för det andra, använde andningsböner. Men eftersom Abraham lydde Gud var han en vän till Gud. På samma sätt blir vi Guds vänner genom lydnad. Lita och lyda för det finns inget annat sätt.
Men du Israel, min tjänare, du Jakob, som jag har utvalt, du ättling av Abraham, min vän,
och så fullbordades det skriftens ord som säger: »Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet»; och han blev kallad »Guds vän».

Av pastor Larry DeBruyn

http://web.archive.org/web/20100113063854/http://frbaptist.org/bin/view/Ptp/PtpTopic20060926170150

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Edgar Cayce: ”Kristus var/är inte en människa” och svar

Vem var Edgar Cayce ? Av Marcia Montenegro  översatt och inlagt med tillstånd; Om jag anser att något kanske behöver klargöras, så är det i ...