torsdag 23 maj 2019

Vad är TBN


Trinity Broadcasting Network = treenighetens Utsändning (via radio och tv) Nätverket,


Treenighetens utsändnings nätverk eller TBN startades av en Assemblies of God = Guds sällskap förkunnare, Paul Crouch och hans fru januari 1973. Paret började med att köpa tid på en lokal tv station och fick till slut möjlighet att köp en låg-effekts tv station i Los Angeles området 1974. De producerade en del av sina egna program och sålde programtid till andra kristna tjänster. 1977 omdöptes staitionens namn till KTBN. Och efterhand så har deras utsändningstimmar expanderat, programmet började kablas ut via satellit och kabel tv och nätverket blev sitt eget. 

Idag enligt TBN´s webbsida, så är TBN det största och mest tittade på, trosnätverket, på påaneten. Från webbsidan: TBN har vuxit till en familj på över trettio tjugofyratimmars globalt nätverk, och det når varje bebodd kontinent med underhållning, inspiration och livsförändrande program, för varje familjemedlem och befolkning.


Det uttalade syftet med TBN är att "använda alla tillgängliga medel för att nå så många individer och familjer som möjligt med det livsförändrande evangeliet om Jesus Kristus." Det här skulle verkligen tyckas vara ett lovvärt mål. men man letar förgäves för att hitta något uttalande om tro eller tydlig presentation av precis vad det livsförvandlande budskapet är. Webbplatsen innehåller en evangeliepresentation som citerar Romarbrevet 10: 9-10 och erbjuder följande:


"Om du kommer att läsa denna enkla bön nedan, och du menar det från ditt hjärta, tror vi att du kommer att bli frälst!


Himmelska Fader, i Jesu namn kommer jag inför dig.
Jag vet att jag är en syndare. Herre jag omvänder mig från mina synder.
Jag ber Jesus att flyta in i mitt hjärta och bli herre över mitt liv.
Jag tror med mitt hjärta och jag bekänner med min mun, att Jesus är Din son, du den levande Guden. Och Du uppväckte Honom från det döda.
Vi detta exakta tillfälle gör jag Honom till Herre över mitt liv.
Allt som jag är och allt jag någonsin kommer att vara.
Jag tro att detta ögonblick just nu, är jag frälst och född på nytt.
Jag är ett barn till Gud den allsmäktige.
Tack Jesus. Amen”


Om du bett denna bön, välkommen till Guds familj.”


Medan ovanstående uttalande är bra ”på sätt och vis”, lämnar det många saker utan förklaring och verkar förminska att bli en kristen till att upprepa en bön, vilket leder till nästa problem. Det verkar som att alla som hävdar att de är kristna, eller som använder namnet Jesus är välkomna på TBN. Medan TBN tillhandahåller vissa program från vnliga evangeliska, så finns det också program från karismatiker, trosförkunnare/helare, självutnämnda profeter och välfärds predikanter som Joel Osteen, Kenneth Copeland, Benny Hinn, Joyce Meyers, TD Jakes (som ironiskt nog, Förnekar treenigheten) och Creflo Dollar. Några av programmen är original med TBN, och en del av det köps helt enkelt av såna som vill få tillgång till TBN´s tittare, ungefär på samma sätt som många ämbeten köper flygtid på olika stationer. Från TBN´s ursprungliga program skulle det vara korrekt att beskriva nätverket som att de fräckt främjar den kätterska välståndsteologin, tros skörden av offer, och trosrörelsen.


En välkänd apologet sa en gång att den farligaste platsen för en kristen är en kristen bokhandel eftersom de flesta kristna bokhandlarna kommer att sälja allt som säger sig vara kristen, vilket gör att köparen måste sortera ut det goda från de dåliga. Detsamma gäller för TBN. Det finns vissa bra program på TBN, men noggrann urskiljning krävs. Man måste ta sig genom mycket kätteri, dålig teologi, girighet, vidskepelse och helt enkelt dumhet för att komma till något bibliskt. Eftersom den fått en kristen rubrik på sig, kan de intet ont anande eller otroligt vilsna tittarna vilseledas till att lita på allt som finns på TBN och kan lockas att stödja nätverket ekonomiskt. TBN mottar miljontals dollar i donationer varje år. Genom att ge till TBN möjliggör supportrarna en av världens största tv-utsändare idag.

https://www.gotquestions.org/Trinity-Broadcasting-Network-TBN.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Menade Jesus verkligen att vi är gudar, när Han citerade Ps. 82:6 i Joh 10:34

Problemet som kommit in med ”trosrörelsen = TR” och även ”NAR = Nya apostoliska reformationen”, är att mångt och mycket av hur de läser och ...